kolik lidí abstinuje
kk
Zajímalo by mě, kolik lidí abstinuje po roce až např. po deseti letech nebo celý život v souvislosti s dříve užívanou látkou, hlavně by mě zajímaly výzkumu heroinistů. Dají se někde sehnat tyto statistická data ? Děkuji kk

Odpověděl: Martin Konečný
Trochu jsem se ptal ve svém okolí ohledně vašeho dotazu a výsledek je spíše nevalný. To na co se ptáte (abstinence)je samo o sobě strašně obtížené téma. Bylo by potřeba nějaké longitudinální studie a ty jsou dost náročné a výsledky né vždy validní. Sledovat někoho deset let, zda si sem tam občas nedá je asi nereálné. Možná, když se obrátíte na jednotlivá doléčovací centra (viz KONTAKTY), tak jsou schopná dát dohromady čísla o tom, kolik klientů u nich prošlo programem a tím pádem jistou dobu abstinovalo s přihlédnutím k užívané droze (s tím, že to jsou lidé, kteří prošli léčbou; pak jsou tu lidé, kteří brali a nikdy se neléčili a taky abstinují). Jistá možnost jsou ještě informace z komunit, kam se vracejí klienti, kteří abstinují, na tzv. výroční komunity - což jsou lidé, kteří jsou stabilizovaní a tedy by měli i abstinovat. Pak je také důležité vymezit, co to vlastně abstinence je (tedy zda abstinence i od např. alkoholu a THC, léků atd.). Prostě je to obtížná otázka a spíše mě napadá, jakou by takové číslo (pokud by jsme nějaké získali) mělo výpovědní hodnotu a o čem by vypovídalo. Zkuste ještě když tak český statistický ústav. Hodně štěstí :-) M.K.