rada pro kamaráda
Vojtěch z Prahy
Chtěl bych se Vás zeptat na jeden dotaz, který tedy se závislostí nesouvisí, ale s drogou, tedy v tomto případě alkoholem, ano. Mám kamaráda, kterému je 21 let, pije příležitostně od asi 16 let a počínaje letošním březnem se u něj už 2x projevila nevolnost po vypití malého množství piva. Jednou to bylo po 4, nedávno už dokonce po 2 pivech vyzvrátil žaludek doslova naruby. Ale ani jednou při tom nebyl opilý, protože jinak vzhledem ke své hmotnosti (85 kg) mu opití trvá dlouho (až tak 7 piv). Dost ho to štve a já nevím, co mu poradit. Úplně přestat pít se mu nechce, ale zase se bojí toho piva, aby mu zas nebylo špatně. Jako alergie se mi to moc nezdá, protože jinak mu to nic neudělá, možná jestli to není jen psychický blok. Možná s tím nemá co do činění alkohol, ale jiná složka piva. Jinak břicho ho při tom nebolí, jen se mu začne houpat žaludek a tak půl hodiny po dopití to vyzvrátí.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, mohla by to být taky reakce související s nějakým onemocněním trávícího traktu, třeba s onemocněním žaludku. Kamarád by se možná měl nechat vyšetřit - i když jestli bude motivovaný ke gastroskopii a nebo raději přestane pít - to se uvidí. Mnoho lidí se před představou šlauchu v krku raději rozhodne uzdravit, ev. nepít. :-) Pokud by měl kamarád i jiné obtíže stran trávícího traktu, třeba nevolnosti, bolesti břicha před jídlem, po jídle, ... Tak by bylo moudré jít na vyšetření rozhodně, protože může mít třeba žaludeční vřed, který se dá celkem léčit, ale když se to zanedbá, tak může pervorovat žaludek do dutiny břišní a to je moc špatné. Někdy se taky stává, že alkohol člověku prostě nesedí a možná je to dobrý důvod dát si na nějakou dobu pauzičku. Jinak - k tomu jak píšete, že to nesouvisí s drogou - alkohol je tvrdá droga, nebezpečností srovnatelná s heroinem.