nevím si rady
Dina
Před půl rokem jsem se zjistila, že má dcera si zahrává s drogama - marihuana, pervitin. To ještě bydlela doma. Má přítele, ten bere pervitin zřejmě už několik let. Dnes už čtyři měsíce bydlí se svým přítelem v bytě, který jí pronajímám-je to můj byt (nechtěla už bydlet doma a i já se bála, když byla doma-vodila domů pochybné návštěvy, ztráceli se mi věci). V srpnu jí bylo 18, do školy už nenastoupila, od konce srpna si našla pevné zaměstnání. Její přítel pracuje také. Jejich nájem jsem podmínila docházkou dcery do centra pro drogově závislé a placením nájemného. Od minulého měsíce mi nájemné platí jen z malé části a zjistila jsem, že dcera nedochází do centra, že prý díky práci nestíhá. Je agresivní, a nevěřím, že drogy zcela vypustila. Slibuje, že nájem doplatí z pojistky (kterou má k výplatě-od malinka jsem ji platila) a že bude mít už plnou výplatu. Na mé naléhání do centra opět došla, ale po pravdě, nejsem si jistá, jesti tam chodit bude. Její přítel moc nevydělává, má spousty exekucí a drogy bere. Já jsem začala chodit k psychologovi, měla jsem pocit, že se z toho všeho zblázním, nevěděla jsem si rady sama se sebou. Má otázka: nevím co dělat, jestli počkat na další měsíc a nechat je bydlet a nebo je z bytu vyhodit pro neplnění dohod. Bojím se cokoliv udělat, abych jí nedala záminku proč drogy brát, nevím, jak daleko s drogama je. Ale dala jsem podmínky, pro které mohou byt užívat, ale na druhou stranu, dcera opravdu vydělávat začíná. Nedokáži zhodnotit, jestli je to podpora vhodná a k něčemu. Zatím spolu udržujeme alespoň nějaký kontakt a já se bojím, že dceru ztratím úplně.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, podle toho co píšete soudím, že dcera drogy bere. Vše tomu nasvědčuje. Jestli je bere její přítel tak je bere téměř s jistotou. Takže myslím, že do náruče drog dceru nevženete. Ohledně toho, jestli jí nechat v bytě bydlet zadarmo - osobně bych trval na plnění podmínek. Pokud nebudou platit, nemohou bydlet. Tím nechci říct, že nemůžete počkat měsíc s placením. Stejně bych trval na dalších podmínkách. Víte takovýhle tlak člověku může užívání drog dost znepříjemnit a není třeba ani o drogách a o tom, jestli bere nebo ne, mluvit. Člověk, který drogy bere v takovéhle situaci má celkem dosti nepříjemností, nakonec podmínkám často nedostojí, tím pádem nebydlí a když nebydlí, tak má mnohem větší problémy, protože na ulici člověku není moc dobře, nemá se kde umýt, ... Takže nakonec často začne uvažovat o tom, jestli mu ty drogy za to stojí. často pak člověk brát prostě přestane a nebo začne uvažovat o léčbě. Ne proto, že musí, ale proto, že mu není dobře.