Čo robiť?
Mamka
Čo mám spraviť, keď mám podozrenie, že syn berie drogy? Má 17 rokov, takmer 18, pije alkohol, fajčí cigarety, to by až tak nevadilo, pretože je to s mierou, ja sama som fajčiarka. Ale asi aj niečo iné užíva, pretože som mu našla biely prášok v malom "sáčku, také papierové balenie", a trubičku, ... to by mohol byť kokaín podľa toho, čo som tu našla. Žiadne vpichy nemá, chvalabohu, kradnúť nekradne, ale keďže má slušné vreckové, tak asi nemusí, na zábavu on mal vždy peniaze. To bude asi chyba aj vo výchove, lenže keď mi s mužom sme na neho nemali nikdy čas, pretože máme veľa práce. Ja teraz vôbec neviem, čo mám spraviť, keď som mu povedala, že som mu našla ten prášok, tak on mi povedal, že to je jeho kamaráta, že to nie je jeho - odmietol ale povedať, akého kamaráta, že on je preto kamarát, že ho neprezradí a ... Mužovi som to ešte nepovedala, lebo zatiaľ so synom až takéto problémy nikdy neboli. Prosím poraďte, alebo sú nejaké testy? Inak nie je unavený, spí normálne, ale cez piatok-sobotu je vlastne celú noc vonku s kamarátmi.

Odpověděl: Jakub Minařík
Dosti pochybuji, že prášek byl kamaráda. Spíše bych typoval, že byl syna. Kamarád je nejlepší výmluva. Ohledně toho co píšete. Syn spíše myslím s drogami experimentuje. A hádal bych, že to zmizí tak jako to začalo. Na druhé straně - bylo by nedobré to podcenit. Možná bych přijal nějaká restriktivní opatření typu: - žádná párty o víkendu (není to trest, ale bezpečnostní opatření; vzít k sobě kamarádovi drogy je dosti nerozum - dokud nevymyslíme co s tím, tak tě na party nebudeme pouštět; rozumný dospělý člověk by něco takového k sobě nevzal) - zapojit do domácích prací - dohled nad tím, jak to jde ve škole Celou situaci bych pečlivě monitoroval. Je dosti pravděpodobné, že testy by byly nyní negativní (dá si pozor) a pak je také otázka, co s pozitivní testem. Může situaci zhoršit, protože to bude už prozrazené a syn tedy může brát jak chce. Když se objeví další náznaky užívání a nebo nefungování, zasáhl bych se vší razencí. Měl jsem jednu klientku, která byla v podobné situaci. Při dalších experimentech jí rodiče naložili do auta, odvezli do léčebny, kde strávila 1 měsíc. Brát přestala. Je to velmi dobrý postup. Doporučil bych vám se zajít někam poradit, abyste znali kontakty a ujasnili si co a jak dál. Kdyby něco, napište. :-)