..co to je?
Emiky
Dobrý den, rada bych se zeptala na "jev", s kterym jsem se uz nekolikrat vícekrát setkala přímo na ulici u lidí, kteří byli evidentně pod vlivem drog. Pokusím se popsat jejich chování: nevnímali okolí a všichni měli zaujatou velice podobnou polohu - ve stoje s pokrčenými koleny, jedna noha více vpřed, mírný předklon, paže pokrčené v loktech (připodobnila bych to k tomu, jakoby se chystali opatrně skočit šipku do vody) a pohupovali (pokyvovali) se dopředu a dozadu. Protože jsem toto viděla několikrát a u různých lidí, zajímalo by mne, co je příčinou tohoto stavu? Nebo je toto "chování" součástí nějakého syndromu u lidí užívajících drogy? A případně jaký typ drog tento stav vyvolává? Nebo je to stav, který je vyvolaný třeba dlouhodobějším užíváním drog? Můžete mi o tomto jevu něco sdělit, je-li vám známo o co se jedná? S díky, Emiky.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, pokud se jedná o uživatele látek, které tlumí (působí narkoticky) což jsou některé léky, alkohol, heroin, ... Tak by se mohlo jednat o jakýsi stav "polospánku" ve kterém se člověk může v intoxikaci nacházet. Nejsem si jist, jestli je to totéž, ale v podobném stavu někdy vidím lidí, kteří jsou intoxikovaní heroinem. Stojí o něco se opírají, jsou takoví přihrbení a člověk má dojem, že musí každým okamžikem usnout. Chůze o široké basi v předklonu je typická i pro opilce. Takový postoj nebo chůze se objevuje v situacích, kdy je narušená koordinace pohybů a postižený se snaží udržet rovnováhu a nespadnout. Je to tedy projev akutní intoxikace, kdy dojde k narušení funkce centrálního nervového systému. Tak jako jste to mohla vidět u opilého a "zhuleného" kamaráda. Stačí to takhle?