absťáky
maky
Dobrý den, můj přítel bral 3roky pervitin a opiáty. Nyní je už 5měsíců čistej. První fyzický absťáky jsme překously a věřte teprve teď začíná hotové peklo. Fyzicky na drogu dostane chuť málo gdy, ale to se přitulí a za hodinku dvě je líp. Poslední měsíc již 2krát (1 za čtrnáct dní) měl šílený psychický stavy. 1. Ráno jsem šla do školy a bylo vše v pořádku, měl zrovna volno v práci tak mi řekl že půjde za kamarádem na pokec. Příjdu z přednášek domů a přítel nikde. Napadlo mě že šel nakoupit nebo tak, ale nepříšel ani po 4h. Začala jsem být hodně nervozní a myslet na nejhorší. Když jsem vyhledala kamaráda u kterého dopoledne byl, ten mi řekl že zahulili trávu a můj přítel odjel. Věděla jsem že poblíž našeho města je konzert tak jsem tam jela. Našla jsem ho tam totálně zhulenýho. Vzalka jsem ho za ruku a jeli jsme domů. Neprotestoval, neměl sílu. Ráno mi udělal snídani dopostele a vypadalo to že už s ním bude řeč. Chtěla jsem s ním o tom mluvit, ale on najednou řekl ať se zbalím a odejdu. Asi hodinku na mě kříčel ať odejdu, a že si potřebuje zahulit a tak. Už jsem byla úplně na dně(moc ho miluju) a chtěla jsem jít. Najednou byl úplně někdo jinej.Doběhl mě že vůbec neví co se děje a ať se vrátím. Pak byl 14dní ten můj nejzamilovanější broučínek. 2. Včera byl poblíž velký pankový koncert a moc jsme sena něj těšili. Jenže já jsem dostala zánět hrtanu, takže nějaké poskakování nebo zakouřené prostředí nepřipadalo v úvahu. Přítel řekl že je to OK, a že půjdeme příště. Asi hodinku před začítkem konzertu začal zase vychylovat, tentokrát už v mnohem drsnější forně, byl na mě hodně sprostej, že jde na tu muziku a ať vypadnu atd. Už jsem neměla tolik síli. chtěla jsem jít, ale on asi tento stav trval jenom 20min. byl zase v pohodě. tentokrát se mnou o tom i mluvil, že je mu hrozně líto jak mi ubližuje, ale že prej to jsou ještě savy z těch drog. Pane doktore, prosím, musíte mi pomoci a poradit. Řekněte mi upřímně jestli tyhlo stavy zmizí nebo ne, protže já nemůžu žít s člověkem který mě 1 za 14dní bude posílat do pr.! Je mi 18 let , přítelovi je 20. (otec matka alkoholik,žije sám už rok). Zdůraňuji že ho strašně moc miluji, a sjem si jistá že on miluje mě! Prosím poraďte kdyby existoval nějaký způsob jak těmto stavům předejít, nebo jak se mám zachovat alespon já. Jestli existuje pomoc nebo alespon naděje že tyto stavy přestanou. Děkuji. Jste moje poslední naděje. maky

Odpověděl: Martin Konečný
Zdravím vás, chápu že to nemáte právě snadné - zvláště pokud jste do přítele stále zamilovaná. K tomu co píšete, se dá říci toto: 1) Při dlouhodobějším (ale i při krátkodobém) užívání drog dochází u člověka ke změnám osobnosti a tedy i chování; můžou být oslabeny kontrolní a regulační mechanismy - a to buď pod vlivem drog (je zkouřený nebo jinak intoxikovaný), nebo způsobeny abstinenčními příznaky, nebo to může být už trvalá změna; to, co není způsobeno trvale, se časem vrátí k normálu; také by to mohly být příznaky např. toxické psychózy - pokud by užíval např. pervitin (ty odeznívají až půl roku). Chci vás ale upozornit, že jeho agresivita vůči vám se může stupňovat a intervaly se mohou zkracovat. Je skvělé, že ho milujete, ale ve stavech kdy se např. nekontroluje mu moc nepomůžete a vystavujete se riziku napadení. Doporučoval bych vám navštívit s vaším přítelem nebo sama nějakou odbornou instituci (K-centrum, psychiatra nebo psychologa) v místě vašeho bydliště - co nejdříve !!! Také můžete zavolat k nám (každý den od 9 - 21) K-centurm tel.: 83 87 21 86 a řešit situaci po telefonu. Je potřeba si totiž doplnit více informací, aby intervence do vaší situaci byla účinnější. Můžeme vám také dát kontakty na zařízení v místě vašeho bydliště. Mějte se hezky a hodně štěstí.