Je užití drogy legální?
Jura
Opravdu jen čistě teoreticky by mě zajímalo, jestli samotné požití nedovolené drogy je legální nebo není. Nemohu to nikde najít. Našel jsem, že nedovolené drogy přechovávat nesmím, neboť by to podle jejich druhu a množství byl trestný čin, resp. přestupek. Ale co tedy v těle? Můžu je vzít nebo ne? Samozřejmě za předpokladu, že tím nijak neohrozím jiného člověka nebo cizí majetek.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám za dotaz. Ze zákona u nás není "užití" drogy zakázané. Zakázané a trestné je "držení" většího než malého množství podle § 187a trestního zákona (na základě pokynu policejního prezidenta, jehož znění najdete i na těchto stránkách pod kolonkou drogy a zákony, jsou stanovena malá množství pro jednotlivé drogy) a dále podle § 187 výroba a distribuce drog, popřípadě jiné nakládání s nimi (přechovávání pro jiného, pašování přes hranice apod.) Okamžik užití a situace, kdy jste drogou intoxikovaný, není trestný. Ovšem v okamžiku před užitím drogu tzv. "držíte", což už může být posuzováno jako překročení zákona - a to pravděpodobně jako přestupek, protože byste zřejmě držel malé množství drogy. Navíc samotná cesta k droze znamená vždy minimálně kontakt s někým, kdo drogy "šíří, distribuuje", případně "vyrábí", což jsou trestné činy. Navíc dotyčný často páchá i další trestnou činnost. Chtěla bych tím říct, že akoli Vás při "držení" nikdo nechytí a "užití" samotné není trestné, stále můžete být dáván do souvislosti s trestnými činy jiných lidí, kteří se podílí na výrobě, distribuci a přechovávání atp. a vystupovat např.jako svědek u soudu. Mít drogu v těle, resp. být pod jejím vlivem, není trestné do okamžiku, kdy svým chováním neporušíte zákon. Jestli se však chystáte k podobnému experimentu, nezapomeňte dobře zvážit všechna rizika. Nejsem si zcela jistá, jestli je pro Vás má odpověď dostačující. Pokud byste chtěl další informace k právním aspektům drogové problematiky, obraťte se na Právní poradnu A. N. O. (kontakt najdete na těchto stránkách v pravém sloupci), která se těmito záelžitostmi zabývá. S pozdravem, Gabriela Koryntová.