Otázka
Ondro
Dobrej den, ja se chci zeptat, jestli mám dle vás nějaký problém se závislostí: Mám 18 let a 2-3x v týdnu se napiju, nebo si zahulím, pravidelně 2x do měsíce pak taky na technopárty (nebo discotéce) užiju i extázi. Spolu tyto drogy tak 1 rok. Mimo toho kouřím někdy i heroin, ale ten max. pul roku. Ale chci nejakou upřimnou odpověď. Moje máma si myslí, že já mám problém, ale nemám. Všechno klape, vychází jak má. Díky.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nemohu takhle přes internet posoudit, jak závažný problém máte. Nicméně za zcela v pořádku bych situaci rozhodně nepovažovala. To, že se třikrát v týdnu napijete nebo si zakouříte trávu, se mi jako zásadní problém nejeví. To, že si dáte jednou za čtrnáct dní extázi se mi jeví jako více rizikové, ale v zásadě to nemusí Váš život a Vaše zdraví nějak výrazně ovlivnit, i když Vám to může nějaké problémy způsobit. Co považuji za nejzávažnější, je kouření heroinu - to už bych velkým problémem nazvala. Neuvádíte frekvenci užívání heroinu, nevím, zda záměrně, ale už jen údaj o tom, že se jedná o dobu půl roku, kdy heroin užíváte, se mi zdá jako docela dost dlouho na to, abyste mohl mít k závislosti nakročeno. Pokud se jedná o pravidelné užívání, rozhodně nemám pocit, že by vše klapalo a vycházelo, jak má. Spíš mám za to, že se v tuto chvíli snažíte sám sebe přesvědčit, že se nic neděje a přitom již tušíte, že to není tak úplně pravda. Předpokládám, že první potíže již nastaly, protože se o tom dozvěděla Vaše matka a nepředpokládám, že byste jí o užívání heroinu řekl sám od sebe u večeře. Zkuste nad tím popřemýšlet a zvažte, zda se přec jen něco nezměnilo od té doby, co máte zkušenost s heroinem - zda se přec jen nezvyšuje frekvence užívání heroinu, zda nemáte nějaké, byť v tuto chvíli třeba jen drobné potíže ve škole nebo v práci, zda se nedostáváte do finančních potíží, zda je doma vše opravdu v takovém pořádku, zda Vás ten heroin nezaměstnává nějak víc než všechno ostatní... a uvidíte. Ze zkušenosti Vám můžu jen říct, že okamžik, kdy se člověk ujišťuje, že není závislý, je ten samý okamžik, kdy stojí na prahu závislosti... Když by bylo potřeba, napište. Zatím přeji hodně štěstí.