Gabriele Koryntové
Lucie
Prohlídla jsem si vaše stránky, hodně jsem toho našla. Jak jsem zjistila, tak syn má mnohem větší skušenosti s drogama, než jsem si myslela. Měla jsem s ním úpřimnej rozhovor. V 17 letech pil alkohol, pravidelně na párty, každej pátek i sobotu, 2-3 piva + tvrdej alkohol v kombinaci s kouřením marihuany. Někdy taky extázu na diskotéce. A teď, bude mu již za chvíli 19 let, kouří heroin, tak jak ste to popsala, přesně, oba spusoby. Jinak taky kouří cigarety, ale podle jeho slov, jenom když je venku s partou. Heroin kouří již téměř 4 měsíce. Jak jsem psala, že nelže, tak to jste měla pravdu vy, protože lže pořád již dlouho: Holku již nemá, od otce dostává peníze, několik 1000 KČ za týden, právě na drogy a užívaní si (podle jeho slov), přičemž ale právě svému otcovi řekl, že já nemám dostatek peněz na domácnost a že je mi to trapný atp., ... takže synáček měl peněz jako želez, jenomže na domácnost nepřispíval. Lhal mně i svému tátovi, ... muž se až teď ode mně dozvědel, čo se vlastně stalo, ... nejde mu o ty peníze, protože jako podnikatel (restaurace v centru města Brno) je zabezpečenej, jenomže já taky, ... prostě nás dostal oba dva. A teď proč vám píši zase. Po rozhovoru jsem to nevydržela a jednoduše prostě dostal syn několik facek, ... pak následovala ostrá hádka, kde prostě syn si je jistej, že nič neprovedl, že není závislej, že je všecho v pořádku a na vině jsem já a táta, že se do něho staráme, atd, jenomže je to složitý, protože je v tom i ten rozvod, ... pak byly vyhrážky z mé strany, a následně syn odešel z domu, ... utekl k tátovi do Brna, ten ho ale přivezl, dnes, před chvílí. Muž řekl že nemá čas odešel spátky do Brna, že syna vychovávám já. A že on bude pomáhat, když bude vědeť, co má vlastně udělat. Jenomže jak, jaká byla má výchova? Když se toho tolik stalo za 2 poslední roky. A hlavně syn je přesvědčenej, že se nic nestalo a hodlá pokračovať ve svém životním stylu. Já teď nevím, co dál. On říká, že má všechno pod kontrolou, že on narkomanem nikdy nebude, protože pozná míru. Ale ja mu již teď nevěřím, co mám teď dělat?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Lucie, jsem ráda, že se od Vás dovídám o tom, jak se situace vyvíjí. Vypadá to, že jste nic nehodila za hlavu, ale opravdu vnímáte situaci svého syna jako problém, který by bylo třeba řešit. On to tak však evidentně nevidí. A jak jsem již psala minule, nikomu nelze pomoc nutit. Na to, že má problém, si musí přijít on sám. Zakazovat užívání heroinu pravděpodobně nepomůže. Naopak, porušování zákazu bude důvodem dalších hádek. Ovšem synovo chování pod vlivem drogy, jeho finanční spoluúčast na chodu domácnosti atd. už se týká i Vás. Je potřeba najít si klid a čas ke společnému rozhovoru. Promluvit si o tom, co Vám osobně vadí. Nevyčítat, nezakazvat, nemluvit do života. Bavit se o tom, jak byste chtěla, aby doma věci fungovaly. Jak si to představuje Váš syn. Upřímný rozhovor a domluva na pravidlech (případně i sankcích) Vám může zpřehlednit a zjednodušit sitaci. Můžete se bavit o tom, co se stane, když někdo pravidlo poruší. Může tam figurovat i okamžik, kdy zajdete společně do poradny, kontaktního centra atp. Vše můžete dokonce sepsat. To vše však bude už na vás a VZÁJEMNÉ domluvě. Než se do takového rozhovoru pustíte, zamyslete se nad posledním rozhovorem a tím, kde se zvrhl v hádku, aby se situace zbytečně neopakovala. Možná, že do rozhovoru zapojíte i otce. Jestli má zájem, měl by být dobře informován, případně byste se mohli sejít všichni společně. Synovi můžete předat kontakt na poradenskou linku K-centra (buďto naše K-centrum SANANIM, které sídlí v Praze, nebo K-centrum PODANÉ RUCE se sídlem v Brně, jistě bude i nějaké K-centrum v Hodoníně nebo přímo v Břeclavi). Sama za sebe se pak můžete obrátit na o.s. PODANÉ RUCE v Brně (www.podaneruce.cz), kde se Vám budou věnovat a nebo Vám alespoň dají kontakty na zařízení v nejbližším okolí. Doufám, že Vám moje odpověď bude alespoň trochu k užitku. Jestli jsem něco přehlédla, nebo máte další dotazy, ptejte se. Přeji Vám hodně trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová.