F61 - Bára O.
To je jedno
Ďakujem Vám za odpoveď. Potreboval som to vedieť, pretože kamarát sa dosť zmenil, bol aj na drogách, bol dlho v nemocnici, ... a výsledkom je táto diagnóza. Ale nevedli sme nikde nič nájsť. Je to vlastne osobnostná porucha, ... ale nemalo by to mať žiadne vážnejšie dopady, berie lieky Seroquel a tvrdí, že už je to lepšie a že si to sám zavinil práve tými drogami. Takže ďakujeme za tú radu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Osobnostní poruchy jsou trvalejší změny, které vznika jí buď v průběhu vývoje a nebo po nějaké vážné traumatizující události, dlouhodobém stresu, ... Patří sem i užívání drog. Prostě to, co se děje kolem člověka, se odrazí na jeho psychice, obtiskne tam trvalou stopu. Drogy bych jako možnou příčinu klidně označil, zvláště pokud je užíval dlouho, nebo došlo při jejich užívání k nějakým prožitkům. Osobnostní poruchy obyčejně přinášejí komplikace častěji lidem v okolí nemocného, než nemocnému samotnému. Ale i samotný nemocný poruchou trpí. Právě proto, že obtíže většinou cítí ti okolo, tak mívají pacienti s osobnostní poruchou někdy malou motivaci k léčbě. Změna je samozřejmě možná, ale spíše v dlouhodobém horizontu. Pokud se kamarád léčí a je k tomu motivovaný, tak je prognosa spíše příznivá. P.s. Taková zajímavost - v minulosti se porucha osobnosti nazývala psychopatie. Dnes se tenhle termín pro negativní konotaci moc nepoužívá. Někdy je v médiích u tzv. anetických psychopatů - to jsou lidi, kterým je v podstatě všechno lhostejné a nemají žádné morální zábrany. Klidně utlučou dítě, nemají žádné výčitky a z trestu se nepoučí.