pro Jakuba M.
ipiskori
Zdravím Vás, chtěla bych se Vás zeptat na souvislost zdravotního stavu jednoho mýho kamaráda s kouřením trávy. Jde o člověka, jemuž je dnes 45 let, má cukrovku- (jeho otec na ní zemřel někdy v 55), někdy v 35 či tak začal brát pervitin a vařil ho, takže asi bral hodně, bral tak tři-4? roky, pak dost pil a hulil trávu, z čehož ho probraly až závažné zdravotní problémy. Má plný invalidní důchod na tu cukrovku, maluje, psychicky ujde. Já ho znám blíže dva roky, za tu dobu byl několikrát ročně tak na 14 dní v nemocnici, léčili mu věci okolo žaludku- trávení vůbec-nevím přesně; nemohl jíst, všechno vyzvracel, hodně hubnul. Bral prášky na žaludek, nedávno zjistili, že to nebyla dobrá diagnóza, vyoperovali mu žlučník a posléze stanovili, že jde o jakousi nedostatečnost sleziny, která už se nezlepší-nějaká větší prostupnost či co... tyhle odvozy do nemocnice dost často souvisely s alkoholem (pouze pivo,ale ve větším množství postačilo)-třeba dva dny nato.....ale poslední dobou i bez toho-vedro a bůhví. Už pije výjimečně a málo. Podstata dotazu: tenhle člověk, jelikož alkohol neunáší, hodně hulí. Tvrdí, že mu to pomáhá v tom smyslu, že má pak chuť jíst (dietu dodržuje). My si ale stejně s Ondřejem už začínáme myslet, že to není úplně o.k...:) Když jsem nedávno v rámci kolektivního jointa prohodila: "aby ti zase nebylo zle", ohromně se ho to dotklo ve stylu, že nic nechápu. Myslíte, že mu tráva může rozhazovat ten už tak dost rozladěnej metabolismus nebo to opravdu spíš nemá negativní vliv-ba naopak? on tenhle pán totiž občas vypadá tak špatně-průsvitně, že jsem měla okamžik, kdy jsem čekala vyvěšení parte....a třeba mu info od Vás přijde k duhu....v nemocnici o tom určitě nemluví, (známí mu tam hulení i nosej) díky za zamyšlení Irena

Odpověděl: Jakub Minařík
Konopí je v kontextu toho, co píšete jistě menší zlo něž alokohol a kamarádovi jistě pomáhá snášet jeho utrpení. Současně bych soudil, že není až tak nebezpečné, aby jeho zdravotní stav nějak dramaticky zhoršilo. I když by měl asi hulit nějak střídmě. Spíše bych z toho, co píšete, doporučoval kamaráda motivovat ke zlepšení příjmu tekutin. Pokud nepije vůbec, nebo skoro vůbec, tak to homeostáze organismu moc neprospívá. Organismus, resp. jeho regulační mechanismy nejsou schopny udržet vnitřní prostě schopny udržet vnitřní prostředí organismu tak, aby fungovalo. Pak skončí v nemocnici. Osobně bych doporučil, ať tuhle otázku probere s lékařem, který má na starosti jeho léčbu cukrovky a zařídí se dle jeho rady.