Čo mám spraviť?
Katka
Dobrý deň, píšem vám, lebo neviem, čo mám spraviť. Som zo Slovenska a už dlhšie to tu sledujem, ste dobrá poradňa. Prosím vás odpovedzte mi, poraďte mi niečo. Pred mesiacom som našla kamaráta u neho doma úplne "mimo", odmietol sa so mnou rozprávať, vlastne počkala som, kým sa spamätá, ... spal vtedy asi 5 hodín. Ja som medzitým trochu "upratala" jeho byt (dom), pritom som našla veľa vecí - biely prášok (podľa jeho slov kokaín), dosť veľa liekov (ktoré určite neberie kvôli nejakej chorobe - Rhohypnol, ...), množstvo cigariet, prázdne fľaše od alkoholu, ... v byte mal značný neporiadok, ... našla som striekačky, ihly, ... všetko som dala na jednu kopu a keď sa prebral, tak som mu to ukázala ... a on, že to je OK a nemám sa do neho starať, následne ma ponúkol pohárikom ... to som odmietla, a začali sme sa rozprávať. Niečo o ňom: Je vlastníkom niekoľkých firiem, ktoré zamestnávajú takmer 1 500 ľudí, má 26 rokov. Rodičov už nemá, zdedil po nich majetok. Má veľa priateľov, no posledný rok takmer s nikým nekomunikuje, firmy sa držia nad vodou len vďaka schopnému manažmentu, no rozhoduje on a podľa toho čo viem, tak jeho rozhodnutia sú často "mimo" a ... takže je finančne na tom veľmi dobre. Rozišiel sa s priateľkou pred rokom, v tom čase mu aj jedna firma skrachovala a zomrel mu brat. Ale vôbec nedával najavo svoje problémy, ... nikto nevedel a nevie, čo sa s ním vlastne deje. Dosť sa uzavrel, zobrali mu vodičský preukaz, lebo bol opitý, ... je mu to jedno, podľa jeho slov ho vozí šofér z firmy alebo taxi. Tvrdí, že berie kokaín, niekedy sa napije, dosť veľa fajčí, k tým liekom sa nevyjadril, ale že mu len pomáhajú prežiť, lebo má rôzne problémy (ale to je jasné, keď je na drogách). Povedal mi, že by aj skončil, ale nevidí žiadne riziká, že má všetko pod kontrolou, ale nemá ... už sa nestará takmer o nič, veľa toho sľúbi, nič nedodrží, ... mal by byť zodpovedný, má veľa zamestnancov, pomáha mestu, kde má firmy, ... no jeho nič nezaujíma. Keď mu viacerí naznačili, že by mal ísť na liečenie, tak to odmietol, že jemu nič nie je, že peniaze má, nekradne a závislý nie je, ... vraj hrá aj na automatoch, zatiaľ je to 1:1, no zvyšuje sumy. Keď som sa ho na to spýtala, povedal, že to nie je pravda, že len niekedy hrá v kasíne v Bratislave, keď tam ide obchodne, ... a že viac vyhráva. Prečo? Ako je to vôbe možné, že ani lekári, ani polícia nezasiahne? Prečo keď celé mesto-okres vie, že to nie je v poriadku, prečo niekto niečo nespraví? Vraj sa ho všetci boja, že je možno aj mafián, ... tak to viem, že nie je pravda, a zase, kde je polícia, keby aj mafián bol? Preboha, veď je to človek, ja som jeho 1. láska, spolužiačka ešte z gymnázia, ale keď som videla, až mi došlo zle, ... lebo chystáme stretávku oddnes o 6 týždňov, všetci ma varovali, že sa veľmi zmenil, no predsa som ho išla pozrieť. Dokonca moji rodičia ma varujú, že si mám dávať pozor, že majú o mňa strach, aby nestiahol so sebou, ... Jemu na ničom nezáleží. Povedal, že by sa aj možno išiel liečiť, možno ... našla som u neho aj zbraň, ... vraj sa chcel zabiť, ale potom si to rozmyslel, a radšej sa opil. Ale čo ak sa raz tak opije, zdroguje, že sa zastrelí, ... Teraz som s ním (odvtedy, zostala som u neho, neviem prečo, proste som mu chcela pomôcť), snaží sa nefetovať, vyhodila som ten sáčok s drogou preč, aj všetky injekcie, dal si do poriadku všetky doklady/účty (v mojej prítomnosti, dala som mu pár faciek, vynadala som mu, že je ako malý chlapec, nezodpovedný a vždy ma poslúchne), ... ale dosť pije, fajčí, trasie sa niekedy, je bledý, je mu zle, no snaží sa vydržať, no drogu si 2x kúpil, prišiel díler až do jeho domu, ja som mu potom vynadala, povedala som, že odchádzam, že sa na to nemôžem pozerať, tak mi vynadala, ja som mu to "vrátila", a dal mi tú drogu, že nech s ňou spravím, čo chcem - spláchla som ju ... sama mám strach, že ma do niečoho dostane, vlastne som s ním už mesiac, odvtedy, čo som ho takého našla. Ako ho mám donútiť ísť na liečenie, alebo je možné, že by to dokázal sám a čo ak ma klame, čo ak berie niečo ďalej? Ja ho mám stále rada, ale nie tak si on myslí - nemilujem ho - no nechcem teraz od neho odísť, keď viem ako na tom je. Do čoho som sa to dostala? Teraz ma celé mesto núti, aby som s ním niečo spravila, že už je to lepšie, ale nie je, ... veď sa takmer nič nezmenilo, len sa trochu "vzchopil", neuzná si, že je zavíslý, čo mám spraviť? Veď teraz už to tak nemôžem nechať. Aby som popísala, čo sa deje teraz: Bol na rokovaní správnej rady, posilnil si právomoci, firme sa darí, je v zisku. Vrátil sa domov, čakala som na neho, rozprávali sme sa o živote, o mojom a o jeho, že sa mu to celé "skurvilo" - že musí na niečom ísť - tak pil, až sa opil, teraz spí. A zase je to niekde inde, ... síce nedroguje, ale pije a je na mne závislý, ... keď odídem, čo spraví, to nechcem mať na svedomí, ale koľko času ešte potrebuje, aby pochopil, že nie je v poriadku a že musí niečo spraviť? Ďakujem vám dopredu za odpoveď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Podle toho, co píšete, trpí váš přítel depresivní poruchou. Nevím, jestli je primární deprese, nebo drogy, dle mého bych hádal spíše na depresi jako primární onemocnění. Osobně bych se pokoušel napřed léčit depresi. Klidně je možné, že se drogy vyřeší společně s depresí. Považoval bych za nezbytné, kdyby si přítel našel psychiatra. Podle toho, co píšete, je to dost solventní klient, můžete tedy vybírat i dosti nadstandardní služby a není problém někam dojet. Problém je, že na slovensku nikoho moc neznám a do čech to máte trochu z ruky. Zkusím ale požádat kolegu. Tož prosím napište ještě jednou, pokusím se to zjistit. A taky napište, odkud jste. Teď jak postupovat. Máte na ex-přítele? celkem silný vliv. Zkuste získat jeho svolení, že se pokusíte někoho vhodného, kdo by byl diskrétní, najít. Když svolení získáte, tak je napůl vyhráno. :-)