pomoc kamarádce
Wendy
Dobrý den. Moje 16-ti letá dcera má kamarádku. Dcera má teď podezření, že kamarádka přešla z kouření marihuany na trvrdé drogy. Napovídal by tomu i její úbytek na váze apod. Chtěla by kamarádce nějak pomoci. Rodina bohužel nefunguje tak jak by měla. Je sice úplná, ale bez jakékoli vůle čehokoli si všímat a hlavně cokoli řešit. Poradila jsem dceři, ať si promluví se starší sestrou kamarádky, které je 27 a jako jediná z rodiny by mohla mít "rozum". Existují ještě nějaké jiné možnosti pomoci ? Nebo musí pomoc vždy vycháze jen z rodiny?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte obavy o kamarádku Vaší dcery a jistě v souvislosti s tím i o dceru. Co se týče toho, jak je možné kamarádce pomoci, je tu jeden problém - pomoci musí chtít kamarádka. Bez jejího vědomí, její motivace ke změně a její spolupráce není pomoc možná, bez ohledu na kvalitu rodinného zázemí. Pomoc nemusí nutně vycházet z rodiny. Leckdy rodina dotyčného není schopná zasáhnout a adekvátně pomoci. Na druhou stranu těžko lze předpokládat, že budou ochotni k nějaké změně, aniž by věděli, že jejich dcera užívá drogy. Vaše dcera může promluvit se sestrou kamarádky, ale nejsem si jistá, nakolik je možné prostřednictvím sestry do situace zasáhnout a co vlastně od ní očekáváte, že by měla udělat. Ani starší sestra nemůže za celou situaci převzít zodpovědnost a začít ji řešit. Především by bylo potřeba, aby si kamarádka uvědomila, že je v nějakých potížích a byla ochotná vůbec nějakou pomoc přijmout. Samozřejmě může vyhledat pomoc odbornou, může napsat do této poradny, můžeme jí poskytnout kontakty, kam se obrátit, Vaše dcera jí v jejím rozhodnutí zajít za odborníkem může podpořit, případně jí tam můžete doprovodit. Pochopitelně by bylo v takovém případě na místě, aby do toho dříve či později byli zapojeni i její rodiče, protože ve spolupráci s celou rodinou by to s ohledem na její věk mělo více šancí na úspěch a byla by to příležitost, jak případně chování a komunikaci v rodině změnit. Když byste potřebovala nějaké další informace, případně potřebné kontakty na odborníky nebo odborná zařízení, tak znovu napište. Zatím přeji hodně štěstí.