Syn kouří heroin, přiznal se. Ale říká, že je to normální jako cigareta, ... co teď? Má 18 let, holku, pujde na vysokou a teď tohle. Známky má OK, spí normálně, nekrade, nelže. Podle mně lže, dá se heroin kouřit? Ale vpichy jsem nenašla, ... Lucie, jeho máma. Před pul rokem jsme se rozvedli s mužem, ale nedável najevo nic. Nechci aby skončil jako feťák. Jsme z Břeclavi. Prosím poraďte.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Lucie, děkuji Vám za dotaz. Jistě to chce odvahu se na takovou otázku zeptat. Odpovím Vám postupně. Nejprve k heroinu - heroin je droga, kterou lze kouřit a to dvěma známými způsoby - lze ho přisypat do tabáku (či marihuany) a kouřit jako běžnou cigaretu; druhá možnost vypadá tak, že heroin nasypete na alobal a nahříváte ho nad plamenem. Prášek se začně měnit v plynné skupenství a pak lze vdechovat výpary - k tomu stačí mít obličej dost blízko a nebo použít jakýsi trychtýř, kterým dým vdechujete. V tomhle má tedy syn pravdu. Rozhodně to však není to samé, co cigareta, v tom lže. Doporučuji Vám, podívat se na stránky www.drogovaporadna.cz a nastudovat informace o heroinu. Jinak je kouření heroinu ve srovnání s injekční aplikací bezpečnější, protože nevzniká závislost na injekční aplikaci, ani se zde nevyskytují rizika spojená s injekční aplikací, jako je přenos infekčních nemocí (HIV, žloutenky B a C). Nicméně pořád je to droga, která postupně člověka ovládne a stane se nejdůležitější věcí v jeho životě. Jsou jistě i lidé, kteří užili drogu jen několikrát v životě a nikdy neměli větší problémy, ale je jich menšina. Vaše obavy o osud syna jsou proto zcela na místě. Sice píšete, že nekrade, nelže, známky má ok atp. ... ale také píšete, že se přiznal. Z toho soudím, že zdaleka ne všechno bude v pořádku. Že nelže a nekrade jsou Vaše slova, ale heroin je dost drahá hračka - denně člověku stojí 200Kč a více - a postupně, jak rostou dávky, roste i cena, která může jít až do tisíců. Nevím, jak douho Váš syn kouří, neznám jeho důvody, ani jakou úlohu v jeho braní hrae Vš rozvod. Ale jistě to není hloupý kluk, když se chystá na vysokou. Doporučila bych Vám promluvit si rozumně o tom, jak by se mohl postupně změnit a co byste v tom případě dělala Vy (buďte však realistická, nevyhrožujte něčím, co nezvládne potom udělat). Můžete zkusit mluvit obecně o změnách chování lidí, kteří berou drogy. Můžete se dokonce pokusit domluvit na nějakých pravidlech a podmínkách, jak to bude doma fungovat. Jste jeho matka a jistě nechcete, aby se z něj stal "feťák", ale on je svobodný a již dospělý člověk. Nelze mu nic nutit. Co nebude chtít neudělá. Nebude-li mít pocit, že má problém, nebude ho ani chtít řešit. Mluvte proto o tom, co vadí Vám na jeho chování, o Vašich obavách, pocitech. Nejde o to ho uargumentovat a přesvědčit, že heroin je špatný, ale ukázat mu svůj problém, který by mohl pomoci řešit. Jestli opravdu věří tomu, že je heroin to samé co cigareta, zajde s Vámi jistě rád i někam do poradny či K-centra, kde Vy budete řešit svoje obavy ... To, co Vám zde píšu, není žádný velký objev. O někoho se bát a chtít mu pomoci, nám ještě nedává právo, mu tuto pomoc nutit a už vůbec nám nezaručuje úspěch. Abychom někomu pomohli, musí mít on sám pocit, že má nějaký problém. Má Váš syn nějaký problém? Vypadá to, že ten pocit nemá. Problém máte v jeho očích nyní Vy. Vy jste ten, kdo se bojí. Na druhé straně jste ale i ten, kdo s ním žije a jenom z tohoto postu si můžete klást požadavky. Ostatní jsou jenom morální apely, výčitky apod. Umím si proto představit, že to pro Vás nebude jednoduchý rozhovor. Neexistuje ovšem žádný jednoduchý recept na to, jak člověka přesvědčit, že má problém. Jestli je má odpověď nedostačující, obraťte se na naši poradnu znovu. S pozdravem, Gabriela Koryntová.