Pro pana Minarika
Majda
Ano pane doktore, souhlasim s Vami. Napsal jste mi, ze jsem to hlavne ja, kdo ma problem, ani tak ne moje sestra, ktera si pet let picha pervitin. Mate pravdu. Nechci se litovat. Cela rodina tim trpi, ne jen ja. Ona rika, at ji mame radi takovou jaka je, ze ty drogy k ni patri. Ale to je to nejjednodussi co muze rict. Opravdu ji mame nechat? Pockat az prijde k rozumu, az se zblazni, nebo az ji jednou najdeme bez tepu na zemi? To, ze Vam pisi, je jen proto, ze jsem v koncich. Muj pritel se kvuli me sestre dokonce osobne setkal s jednim psychologem. Snazime se, sami na to nestacime. Zit vedle takoveho cloveka? No, snad by to slo. Ale ten clovek je moje sestra. Moje sestricka, kterou z plneho srdce miluji a ktera mi umira pred ocima. Znam par holek, ktere rodice odtahli na leceni. Prvni, co udelali po navratu domu, po roce v odvykacim zarizeni bylo, ze si hned daly. Nechci ji nasilim nutit jit se lecit. Co kdyz ji to jen prihorsi? Chci to zastavit driv, nez z ni bude troska. Nez se ji vysypou zuby, nez ji zradi jatra, slezina, ledviny... Chci ji otevrit oci. Naucit se divat kolem sebe, milovat krasu vsedniho dne, milovat REALITU. JAK? Vim, ze nejste buh, ze nemate odpoved na vsechno. Ne nadarmo se rika DOBRA RADA NAD ZLATO. Napiste mi treba, co pomohlo Vasem klientum. DEKUJI! S pozdravem Magdalena.

Odpověděl: Jakub Minařík
Co zabralo? Trpělivost. Železná trpělivost. O svých klientech přemýšlím v horizontu roků. Důsledné trvání na tom, že: Tohle jsou vaše rozhodnutí a taky vaše odpovědnost. Moji klienti mě nemůžou zklamat. Nic od nich nečekám. Resp. čekám, ale neúspěchy mě nepřekvapí. Vím že přijdou, vím, že jich bude více než úspěchů a vím že musím čekat. Víte, když se zbavíte té emocionální části problému (což je zatraceně těžké), tak můžete říkat fakta, která zní dost ošklivě. Spousta lidí, když je konfrontována s takovými věcmi, začne uvažovat. A tam někde najde počátek toho provázku, který vede k tomu, aby něco změnili. Co můžete udělat? Asi bych na vašem místě řekl sestře, že jí neumím pomoci. Že to, jak nyní vypadá, je pro mě neúnosné a nemůžu se na to dívat. A že když s tím bude chtít něco udělat, tak ať se staví. Že se jí pokusíte pomoci. Když tohle udělá více lidí, tak možná sestra zjistí, že je sama a že možná je něco špatně. A třeba začne uvažovat co. Ale každopádně počítejte s tím, že i když se to bude vyvíjet dobře. Tak to není na měsíce. Je to na roky. A taky počítejte s tím, že to jde vždycky kousek dopředu a pak zase zpět. A tak to jde stále dokola. Buďte trpělivá a moc toho nečekejte. Vaše sestra žije a to je prima. A jde cestou, kterou si zvolila a nechce jí měnit. Když se na to podíváte z tohohle pohledu, tak to není tak zlé. Tak to tak zkuste vzít. Pokud se vám to povede, tak to třeba sestře přijde divné a začne si klást oázky. Pokud se to podaří, dosáhla jste prvního úspěchu.