testy
x
Prosím Vás, kde si můžu nechat udělat testy na žloutenku - B, C a popřípadě kolik mě to bude stát? P.S.: Jen mě prosím neposílejte k mé obvodní doktorce. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám za Váš dotaz a omlouvám se za zpoždění, se kterým se k Vám odpověď dostává. Jak sama/sám píšete, jedna z možností, kde se nechat testovat na žloutenku typu B a C (VHB a VHC), je právě praktická lékařka. Jestliže k ní nemáte důvěru, můžete se bez jakéhokoli vysvětlování přehlásit k jiné, u které Vám žádost o podobný test nebude nepříjemná. Nicméně existují i jiné možnosti - například gynekologie. Tyto testy jsou zdarma, resp. hradí je pojišťovna, ale někteří lékaři se mohou pochopitelně ptát na důvod, proč chcete test podstoupit (nová partnerka/nový partner, poranění, náhodný sex, užívání drog, ...). Jestli užíváte drogy, pak by bylo rovněž možné zkusit se zeptat v kontaktním centru - v některých Vám přímo testy udělají, nebo Vás alespoň odkáží. Jedno z kontaktních center provozuje přímo v Příbrami Arcidiecézní charita Praha (tel. na charitu: 224246519, 224246573). V neposlední řadě bych Vám doporučila kontaktovat Hygienickou stanici v Příbrami (U Nemocnice 85, Příbram I, tel.318624992, 318622055) - je dost možné, že Vám testy udělají přímo tam, nebo Vás někam odkážou. Za připomenutí stojí i dvě věci: 1) proti VHB se lze očkovat, 2) jelikož obě nemoci mají inkubační dobu, má cenu se testovat až po jejím uplynutí, tzn. zhruba 3 měsíce od okamžiku možného nakažení, a po celou dobu je potřeba si tzv. "dávat pozor". Kdybyste měla/měl zájem o kontakty na pražská zařízení nebo kdyby Vás zajímaly další informace ohledně žloutenky, inkubační doby apod., mužete se podívat na těchto stránkách do rubriky Drogy a nemoci-žloutenky, případně se znovu ozvěte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.