Jak přinutit syna k protialkoholnímu léčení
zdena
Žiji se svým synem v rodinném domku, kde mám doživotní břemeno bydlení, syn ve věku 55 let již několik let nepracuje, požívá alkohol ve větší míře, sbíráme ho po ulicích, atd. O léčení nechce ani slyšet, nevím jak dál, poraďte prosím jak mám postupovat nebo na koho se mohu obrátit, děkuji zdena

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pravděpodobně se nedá očekávat, že by Váš syn z ničeho nic jednoho dne dobrovolně a s radostí nastoupil na protialkoholní léčení. Dokud ho k tomu něco nebo někdo nedonutí, bude Vám pravděpodobně neustále komplikovat život tím, že ho budete sbírat na ulici a podobně. Většinou jsou takoví lidé donuceni k léčení buď zdravotním stavem, který se může při intenzivním pití velmi rychle a nečekaně zhoršit a vzžadovat hospitalizaci, a nebo soudním příkazem. Je otázka, jestli jste ochotná zajít tak daleko a zkusit podniknout vůči synovi nějaké právní kroky. Obecně platí, že na léčení je možné poslat člověka nedobrovolně, pokud ohrožuje na životě sebe nebo své okolí. Myslím ale, že i v případě, že Vám prostě neustále ztrpčuje život by byla možná nějaká právní akce, vedoucí alespoň k vystěhování z Vašeho domu (což by ho pak třeba dovedlo do léčby). Za tím účelem je nejlepší poradit se s právníkem (je možné využít např. bezplatné občansko-právní poradny). V každém případě, pokud není Váš syn ochoten nechat se hospitalizovat ani nikam docházet, můžete se spojit alespoň Vy s nějakým odborníkem ve Vašem okolí a probrat s ním celou situaci detailněji než to dovoluje internet. Snad by se Vám alespoň trochu ulevilo v té tíživé situaci, ve které se nacházíte. Pokud byste potřebovala kontakty, dejte prosím vědět. Přeji hodně sil a trpělivosti.