Pro Mgr.Baru Orlikovou
Petra
Dobry den vazena pani Orlikova,pred dvema dny jsem Vam psala o problemech s mym muzem.Trosku jsem na nej zatlacila a on se mi priznal,ze uzival zhruba po dobu trech mesicu kokain.Na jednu stranu jsem velmi rada,protoze vim na cem konecne jsem,na druhou stranu mi ma predchozi nevedomost davala nadeji,ze snad zadne drogy nebere.Rekl mi,ze uz delsi dobu kokain neuziva,protoze zjistil,ze je to hloupost.Nicmene nevim do jake miry mohu takovemu cloveku verit.Chtela bych zalozit rodinu,nicmene bojim se,ze se pri vetsim problemu k droze vrati a znici nam zivot.Ja sama nejsem zrovna silna osobnost,ale drogy jsou pro me skutecne tabu.Chtela jsem se vas pouze opet zeptat na Vas nazor.Urcite mate s temito lidmi mnoho zkusenosti.Bojim se duverovat.Je mozne se kokainem predavkovat a po jake dobe zhruba vznika psychicka zavislost.Znovu Vam predem dekuji za odpoved.Urcite si zajdu do poradny,jen bych chtela znat nejdrive Vas nazor.Hezky denl

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jsem ráda, že se Vám podařilo si s manželem promluvit a že Vám manžel o svém užívání kokainu řekl. Jen jsem si prošla Vaše předchozí dva dotazy a zdá se mi trochu nepravděpodobná informace, že manžel už delší dobu drogy neužívá. Ještě minulý týden jste popisovala jeho stav tak, že to vypadalo na důsledek dlouhodobé kontinuální intoxikace. Mám pocit, že je předčasné po tom, co jste teď ve vztahu s manželem prožili, uvažovat o dětech a rodině - samozřejmě prozatím. Nejprve je nutné, aby se manžel skutečně dal do pořádku, jinak nebude fungovat ani ve vztahu k sobě, ani ve vztahu k Vám ani ve vztahu k dětem. Myslím, že by bylo na místě, aby přestože tvrdí, že v tuto chvíli drogy nebere, vyhledal nějakou pomoc - pokud nebere kokain několik dní, nebo i týdnů, není to ještě záruka, že se mu podaří abstinovat napořád. Stoprocentní záruku ovšem nemáte nikdy. Jen s tou odbornou pomocí je vyšší šance na úspěch. Ohledně toho předávkování - ano, smrtelné předávkování kokainem je možné, i když dle statistik v ČR se v roce 2003 ani 2004 neprokázalo ani jedno úmrtí po požití kokainu (narozdíl od pervitinu a heroinu - ale ten je také užívaný častěji a je také častěji užíván nitrožilně a tedy s větším rizikem předávkování). Ohledně té závislosti - nedá se přesně stanovit, kdy se ještě o závislost nejedná a kdy už ano. Podle toho, co jste popisovala v chování svého muže, tak bych si spíš tipovala na druhou variantu. Ale takto přes internet se to úplně posoudit nedá. Na vzniku závslosti se podílí mnoho faktorů - od faktorů souvisejících přímo s drogou a jejím užíváním jako je délka užívání, frekvence, příležitost, kdy je droga užívaná, velikost dávek, přes tělesné dispozice až po osobnost a psychické dispozice a také sociální a rodinné zázemí dotyčného. Psychická závislost se často projevuje ještě velmi dlouhou dobu po vysazení drogy - neodolatelným nutkáním si drogu vzít, vzbuzení chutí na drogu v okamžiku zátěžové situace... a boj s těmito příznaky psychické závislosti může trvat měsíce, a někdy i roky, pokud člověk užíval drogy hodně dlouho. Po pár dnech abstinence není tedy rozhodně vyhráno. Netvrdím, že nemáte manželovi věřit a že byste ho měla stále podezřívat a kontrolovat, ale musí to mít hranice - jen je třeba být opatrný a nenechat se manipulovat. Manžel možná teď chvíli abstinuje a má pocit, že je vše v pořádku, ale ani on sám neví, jak to bude vypadat za týden nebo za měsíc. Vydržet abstinovat od drog neznamená jen samotné vysazení drogy, ale taky změnu životního stylu - pokud se bude pohybovat na místech, kde se kokain bere, v blízkosti lidí, kteří berou, a bude fungovat stejně jako v době, kdy bral, tak je tu velké riziko, že se do toho vrátí zase zpátky. Zvažte všechny okolnosti a zkuste se zajít někam poradit. Myslím, že by to bylo přec jen pro Vás smysluplnější než takto přes internet. Zatím přeji hodně štěstí a držím palce Vám i manželovi.