Pro Báru
Savina
Moc Vám děkuji za odpověď. Zajdu a stejně se poradím s odborníkem, neřikám, že ste mi neporadila, máte se vším pravdu. Už vím, že pokud nebude chtít sám, nikdo mu neporadí. Určitě ho nechci já tahat do poradny. Možná mu to později nabídnu, ale nevím. On si myslí, že je vše v pořádku. Neustále ale neni doma a jak se říká tak "frčí". Nejí, prostě nezájem o život a lidi, kteří ho mají rádi. Vidí před sebou jen drogu.. Já opravdu nevím, jak moc si dává. Neví, jak často si dá dávku, ani jak přesně to užívá. Ale podle toho, že neni pár dní doma, nebo se tam jen nachvíli zastaví soudím, že to asi jednou za 14 dní nebere, že to bude asi častěji. Náš rozchod byl asi kvůli drogám, prostě čas, který dříve věnoval mě teď tráví tak, že je s kamarády a ty ho do toho dostali. Bydlím v malém městě a drog a lidí co je bere je tam moc. Jsou tam i lidi o kterých se ví, že mají AIDS. Právě proto se bojím, ale se nějakým způsobem nenakazil, mam za to, že jen šňupe... ale. Moje obavy také vychází z toho, že před časem v našem městě byl zátah na dealery, myslí, že s nimi byl v kontaktu a proto se bojím aby nepřišli i na něj. Opravdu nevím. Žije jen s matkou a ta je z něj dost špatná, dozvěděla se to, neví co dělat, tak proto chci do tý poradny. Jeho matka se rozhodla, že se s ním odstěhuje, aby nebyl v kontaktu s lidmi, s kterými je teď. Já si myslím, že tohle je dobrý nápad. Každopádně Vám moc děkuji za odpověď. Zhruba sem Vám řekla pár okolností, sama víte, že tohle řešit je na dlouhé povídání. Moc děkuji. S pozdravem Savina

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o svého přítele strach, ale skutečně nemáte moc možností, jak mu pomoci. Píšete, že zatím má pocit, že je vše v pořádku a nechce s tím nic dělat - což je zrovna ta fáze, kdy se bude spíš vaší snaze pomoci bránit než aby ji využil. Pokud vždy na několik dní zmizí z domu, není schopen věnovat čas ničemu jinému než drogám a dokonce ani to, že jste se rozešli (v podstatě kvůli jeho užívání drog), ho nepřimělo se nad tím trochu zamyslet, tak se asi nebude jednat jen o občasné užívání jednou za čtrnáct dní - to máte jistě pravdu. Nevinila bych z toho jeho nynější kamarády - on sám se rozhodl k experimentu s pervitinem a sám za to nese odpovědnost, to, že se mu to vymklo z rukou má jistě mnoho příčin, ale není možné házet vinu výhradně na jeho kamarády, kteří mají s drogami také potíže. Stejně tak jedině on sám a nikdo jiný se musí rozhodnout, jestli chce s pervitinem přestat nebo ne. Pokud drogu neužívá injekčně, tak mu nehrozí takové riziko přenosu infekčních chorob a mnoho dalších potíží - nicméně HIV/AIDS a hepatitida C, což jedny z nejvážnějších rizik, se nepřenáší pouze krví, ale také pohlavním stykem. Takže přestože si drogu nepíchá, není z tohoto důvodu možné riziko nákazy zcela vyloučit. Ohledně toho zátahu na dealery - pokud Váš ex-přítel drogy nedistribuuje a nepodílí se na jejich výrobě nebo nepáchá další trestnou činnost, tak by mu v tomto případě nemělo hrozit nic zásadního. V případě, že policie použila jako důkazy v trestním stíhání proti dealrům např. odposlechy telefonů a je nějaká pravděpodobnost, že by při tomto identifikovali i vašeho přítele, tak by s největší pravděpodobností v kauze vystupoval jako svědek. Neznám bohužel další podrobnosti, takže víc informací Vám k tomuto nemohu dát. Pokud by měl nějaké právní problémy související s drogami, může se obrátit na naši Právní poradnu A. N. O. (více info na www.asociace.org nebo v pravém sloupci na těchto stránkách). Co se týče vztahu Vašeho přítele s matkou a jejího nápadu s odstěhováním - myslím, že by se měla zajít především poradit jeho maminka, aby mohla zvážit vhodný postup. Nemyslím si, že by odstěhování se ze současného bydliště problém dlouhodobě řešilo. Pokud je na tom přítel tak jak píšete - bere poměrně intenzivně a preferuje drogy před vším ostatním, tak se k drogám dostane i přesto, že se přestěhuje. Případně se odstěhovat odmítne. Takže nevím, jestli je to ideální řešení - mám pocit, že by to jeho maminku stálo více úsilí než jaký by byl konečný efekt. On sám musí chtít přerušit kontakty s lidmi, kteří berou drogy. Pokud bude pod nátlakem přesunutý do jiného prostředí, tak je pravděpodobné, že si podobnou partu najde i v tom novém prostředí nebo se bude vracet do původního bydliště k původním kamarádům. No, zvažte to. Jeho mamince můžete samozřejmě také předat kontakty na instituce, kam by se mohla obrátit. Vy v tom skutečně nemůžete mnoho udělat, i když pochopitelně chápu Vaši snahu o pomoc. Jen mám pocit, že do toho také vkládáte více energie než jaký je výsledek Vašich snah. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.