spánek
Snou
Můj kód 824508 Vážená paní doktorko, děkuji za odpověď, ale vše co píete dost přísně dodržuji. Mám náročné zaměstnání, zahradu a stále mám co dělat. Zahradu mám jako relax. Léky, které užívám mi napsala lékařka na psychiatrii. Stilnox mi fungoval jako hodinky. Vzala jsem si půlku a po chvilce usnula, tak asi ve 2 až 4 hodiny jsem se vzbudila a vzala si druhou půlku a spala jsem až do rána. Ráno jsem byla fit, jezdím do práce autem, skrátka jsem byla ráno opravdu vyspalá a odpočatá. Moje lékařka mi ho nechce přeepiovat, neboť jsem na něm závislá, uznávát to, ale funguje. Zkouší na mě další léky, po kterých jsem docela slušně vyřízená. Například Protazin, tak po tom jsem usnula v práci. Nyní zkouší Neurol, ale není to ono. Občas se mi zdají ošklivé sny. Myslím, že jsem docela rozumná a proto s tím chci něco dělat, ale v zaměstnání mám velkou odpovědnost a musím být fit. Myslíte, že brát Stilnox vlastně jednu tbl. v noci je drogová závislost? Bydlím u Prahy a pracuji v Praze. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
Kolegyně mě požádala, jestli bych dotaz nepřevzal, protože není lékařka a dotaz je přece jen lékařský. Navíc se na ní jako lékařku obracíte se žádostí o lékařskou radu a je korektnější, aby na takový dotaz odpověděl lékař. Jinak pokud byste uvažovala o tom, že chcete s kolegyní dále komunikovat, třeba proto, že kromě lékařských rad potřebujete radu obecně lidskou, tak to není problém. Ohledeně toho, co píšete: problémy se spánkem jsou dosti nepříjemné a španě se léčí. Hlavním kriteriem je, zda se cítíte a nebo necítíte vyspalá a odpočatá. Pokud se cítíte odpočatá po třeba 3 hodinách spánku a jste schopná normálně fungovat, tak to neřešte. Někdo prostě potřebuje spát více a někdo méně. Čtěte krásné knihy. To není vůběc špatné. Sám bych to docela bral. :-) Pokud se ale odpočatá necítíte, tak by stálo uvažovat o nějakém systémovějším řešení. Co se týče těch léků. Stilnox funguje, ale nesmí být užíván dlouho, způsobuje závislost. Stejný problém se týká neurolu. Myslím, že i většina jiných preparátů, jejichž efekt by vám vyhovoval, bude patřit do téhle skupiny. Z dlouhodobé perspektivy léky nejsou řešení. Existují možnosti jak se pokusit zvládnout nespavost nefarmakologicky. Relaxace, meditační techniky, jóga - myslím, že by mohly celkem zabrat, jestli máte náročnou práci, uvolnění by mohlo pomoci, abyste usnula. Spoustě lidí to při podobných obtížích zabere. Jako podpora mohou pomoci byliny. S některými ze svých pacientů jsem takhle zvládnul i úpornou nespavost. Obyčějně doporučuji meduňku lékařskou. Musí se jí pít někdy opravdu hodně, aby zabrala, ale pomáhá. Doporučuji to vyzkoušet. Ohledně té závislosti - pro hodnocení závislosti je potřeba vědět více informací, ale nejspíše se o závislost nejedná. Ale mohlo by za nějaký čas. :-) Kdyby bylo třeba, klidně ještě napište. :-)