marihuana
Šila
mému synovi je 17 let a zjistila jsem, že s nejvetší pravděpodobností kouří marihuanu. Jsem zděšená a když s mím chci mluvit vše popírá a tvrdí , že hulí spousta jeho kamarádu , ale on ne. Od svých známých vím , že v tomhle věku opravdu hulí spousta mladých. Co pro něj můžu udělat , když o tom mluvit nechce a zapírá. Bojím se jak by mohl dopadnout.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o syna obavy. Nicméně píšete, že syn kouří marihuanu "s největší pravděpodobností" - nevím, odkud Vaše podezření vzniklo, proč máte za to, že syn "hulí", přestože Vám tvrdí že ne. Možná, že Vám skutečně říká pravdu. Možná, že má s marihuanou zkušenost, ale v současnosti skutečně nehulí. Možná, že cítí, jaké máte o něj obavy a tak se Vám nechce přiznat, přestože hulí... Všechno může být pravda. Samozřejmě je také pravda, že v současnosti je marihuana mezi mladými lidmi poměrně obvyklou součástí životního stylu. Neznamená to, že kouření "trávy" je jen úplně nevinná zábava a že je bez rizika, ale skutečně jsou rizika jejího užívání velmi malá ve srovnání s ostatními drogami a alkoholem. Takže sice není v pořádku, kdyby syn opravdu marihuanu občas kouřil, nicméně to nemusí znamenat tragédii. Není také potvrzeno, že by kouření marihuany vedlo k tomu, že člověk začne užívat "tvrdší" drogy (ve valné většině případů kuřáci marihuany na jiné drogy nepřechází a pokud ano, má to obvykle i mnoho jiných důvodů než předchozí užívání marihuany). V tuto chvíli tedy nezbývá, než synovi věřit, že ohledně užívání marihuany nelže. Vypadá to, že nemá žádné potíže ve škole nebo jiné problémy, které by ukazovaly na to, že má s marihuanou závažný problém (což bývá stejně v zásadě výjimečné). Takže spíš mám pocit, že buď Vám říká pravdu nebo má sice s marihuanou zkušenost, ale nikoli takového charakteru, aby mu mohla působit nějaké závažné potíže. Pokud o tom syn mluvit nechce, nemá smysl ho jen proto podezírat a nutit ho k přiznání. Kdyby měl nějaké problémy, se kterými si vůbec neví rady, pravděpodobně by Vám to řekl, pokud k Vám má důvěru a máte dobrý vztah. Nechci situaci bagatelizovat, ale bohužel Vám nemohu poradit nic konkrétnějšího. Kdyby se objevily nějaké problémy a situace se zhoršila, tak samozřejmě kdykoli napište. Jinak držím palce a přeji hodně štěstí.