proč si píše myšlenky na papír?
ke
Můj syn kouřil mariánku,asi rok pervitin a do toho alkohol,dochází i na psychiatrii,přišel o práci a zase tu samou našel,zřejmě vinou absence ve zkušební době.Jinak ohledně drog se mi zdá o hodně lepší,jen asi 2x do týdne je mu vidět na očích ,že asi mariánku si zakouřil.Ale co mě nenechá napokoji je,že si myšlenkový jeho pochody píše na papíry,chci se zeptat ,myslíte,že si dává jakoby mozek dohromady?A ještě se chci zeptat,při odvykání může ještě dojít,třeba k tomu že vynechá v práci a bude se to muset řešit,třeba omluvenkou od doktora,je pro ně nějaká ochrana ,aby je nepropouštěli,hlavně v začátcích kdy si odvykají,protože bez pochopení okolí a rodiny to asi nepůjde?A syn zrovna pracuje u vedoucího kde přímo sám vedoucí nesnáší když někdo onemocní,syn marodil s ošklivou angínou a možná tam ani nikdo netušil čím prochází a přišel o práci,kolektiv se přimluvil a zase pracuje.Myslím tím jestli existuje nějaká instituce která těmto lidem závislým pomáhá,alespoň v začátku.děkuji .

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, by syn možná potřeboval intenzivnější odbornou podporu než pouze docházku za psychiatrem. Nedokážu posoudit, zda jeho zápisky "myšlenkových pochodů" jsou v normě či ne, to závisí na obsahu, formě a frekvenci zápisů spíše než na skutečnosti, že je píše. Může to souviset s psychickými potížemi, které mohou a nemusí být v důsledku užívání drog. Nepíšete, proč syn dochází k psychiatrovi - zda se jedná o drogový problém nebo o psychické onemocnění (a k tomu přidružené užívání drog). Pokud syn dochází nyní do práce spolehlivě, není jistě důvod, aby dostal výpověd. Pokud ovšem není schopen pravidelnou docházku do práce udržet, tak má zaměstnavatel nárok na to, aby ho propustil. Pokud má syn ovšem na absence neschopenku od lékaře, zaměstnavatel ho propustit z důvodu nepřítomnosti v práci nemůže. Pokud syn není ve stavu, kdy je za sebe schopen převzít zodpovědnost a do práce chodit tak, jak má a odvádět práci tak, jak má, tak by stálo za to uvažovat o tom, zda by nebylo lepší, aby syn absolvoval léčebný pobyt a po léčbě se do práce navrátil. samozřejmě je podpora rodiny a okolí důležitá, ale nesmí přesahovat určité hranice - zodpovědnost za svůj živt má pouze Váš syn a není možné řešit problémy za něj. Co se týče podpory v zaměstnání - jde o to, že zaměstnavatel potřebuje kvalitní a spolehlivé zaměstnance a pokud zaměstnanec ve zkušební době nefunguje dle jeho představ, může mu dát výpověď. Není možné spoléhat na to, že bude synovi poskytovat podporu a bude stále přimhuřovat oko. Myslím, že by nebylo od věci, aby syn krom psychiatra azčla alespoň ambulantně navštěvovat nějaké zařízení zaměřené na pomoc uživatelům drog. Nevím, odkud jste, takže Vám nemohu doporučit konkrétní kontakt. V Praze je možné se obrátit například na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praah 7, tel. 220 803 130. Přeji hodně štěstí.