Drogová zavilslost
Pavlina(nešťastná máma)
Milá Báro, děkuji za odpověd.Strašně se drog bojím a bojím se dceři věřit,že jde pouze o měsíční "zábavu". Dělám jí testy už od vánoc a i když tvrdí,že by si nezkazila život, že by nechtěla přijít o práci, tak přesto už mě tím několikrát zklamala tím že test byl pozitivní. Má to jako zábavu v partě, kde se všichni pobaví(tvrdí ona). Je jí 22 let, experimentovat s drogami začala v 17 letech,od té doby nic a tvrdila ,že její experiment s drogami skončil.Ještě bych, milá Báro, chtela podotknout, že užívá léky na epilepsii (i kdyz EEG je čisté) a do toho se i napije. Mám strach ,když má (jak se říká) dojezdy, kdy je plná zuřivosti a agresivity,že se jednou zblázní.Je to notorický lhář, kterýho se už nemá cenu ptát kam jede a kdy přijede,nebot vzdy existuji alespon 3 verze.Je také hodně hyperaktivní. K psychologovi mi nikdy nechtela jít,že toho blázna z ní dělám ja. Co si o tom myslíte Báro?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, se zřejmě jedná o závažnější problém, než je občasné užití drogy. Navíc, pokud jste jí několikrát dělala testy a byly pozitivní - je pravděpodobné, že jde o častější užívání než jednou měsíčně. Jen mě trochu zaráží - co vlastně bylo účelem těch testů, které jste dceři nechala provést? Zjistila jste, že jsou pozitivní. Jiný závěr z toho nevyplynul? Nestanovila jste žádná pravidla třeba toho typu, že pokud bude test pozitivní, tak Vaše dcera spolu s Vámi navštíví nějakého odborníka? Riziko rozvoje závislosti (nedokážu posoudit, zda už se o závislost jedná nebo ne) je poměrně značné a riziko vzniku různých psychických potíží také. Pokud bere pervitin, může dojít k rozvoji psychických problémů od popisované podrážděnosti a agresivity až po psychotické stavy - vše je vesměs reverzibilní, takže po vysazení pervitinu by se měl stav upravit. Ohledně té hyperaktivity - nevím, zda se jedná o problém, který již měla dcera předtím, než začala experimentovat s drogami. Ale pokud se to objevilo až v poslední době, je to nepochybně spíše známka intoxikace pervitinem - pervitin má stimulační účinky, potlačuje únavu a vede k zvýšené aktivitě. Pokud dcera užívá drogy, trpí záchvaty agresivity, nedodržuje žádné domácí dohody - ale přitom tvrdí, že to má pod kontrolou a je schopná docházet do práce - možná by se situace mohla vyřešit tím, že jí navrhnete, aby se postarala sama o sebe. Je plnoletá, chodí do práce, finanční prostředky tedy má a měla by se naučit odpovědnosti za svůj život. To, že bydlí doma, Vám stejně poskytuje pouze iluzi konktroly - dcera, jak sama popisujete, si "dělá, co chce" a navíc Váš pokus o kontrolu pomocí testování jako kontrolní mechanismus v podstatě selhal. Takže dcera má u Vás zázemí a v zásadě jí nic nenutí, aby svůj styl změnila - nic jí nehrozí, pokud bude v užívání drog pokračovat dál. Zdravotní a jiná rizika užívání si v této fázi zjevně úplně neuvědomuje a nejspíš ji příliš nezajímají. Pokud mají lidé spolu bydlet, je nutné, aby obě strany dodržovaly nějaká pravidla. A pokud je jedna ze stran nedodržuje, tak soužití prostě není možné. Myslím, že by byla na místě nějaká odborná pomoc. Můžete se o situaci zajít poradit i sama, abyste získala potřebné informace a podporu. Možná by se Vám podařilo přesvědčit k návštěvě odborníka i dceru - ovšem za předpokladu, že věc přednesete jako svůj problém - nikoli tak, že budete chtít dceru "dotáhnout" k psychologovi. Nakonec - ona zjevně žádný problém necítí, pervitin bere, protože se tím baví, zatím jí braní drog nepřineslo žádné závažné ztráty. Vy ale máte obavy, cítíte se zle a nevíte, co dělat. Možná by se za účasti odborníka dala domluvit i nějaká základní rodinná pravidla a zároveň stanovení sankcí za jejich porušení. Výhrůžky, které pak člověk nechce nebo není schopen splnit, jsou k ničemu. Víc Vám takto přes internet asi neporadím. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla doporučit nějaký vhodný kontakt, kam se obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.