potom
petr
Dobrý večer ukončil jsem drogovou léčbu,je to 3 týdny,odcházel jsem plný ideálů atd. Nyní i přes doléčování se mi pomaličku polehoučku myšlenky na drogu opět vkrádají. Ještě dodávám,že je mi 28let a že jde o pervitin. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Zkuste vytrvat, máte za sebou velký kus cesty a chutě prostě v takových vlnách přicházejí - není to vada charakteru, nemusíte se za to stydět, je to důsledek závislosti, ze které se léčíte a bylo by spíš nenormální, kdyby Vás chutě nepokoušely. Příčinou nynější větší intenzity těchto stavů je změna prostředí po léčbě, které je méně chráněné, je více příležitostí se k drogám dostat a stres, který zažíváte při řešení běžných praktických problémů, na které člověk předtím nebyl zvyklý - třeba hledání práce, nedostatek peněz, řešení potíží z drogové minulosti... Pokud jste byl předtím v léčbě delší dobu, je to docela logický důsledek - po návratu vždycky přichází dočasné rozčarování. Věci nejdou vždy tak lehce, jak si člověk v léčbě myslel, chutě doléhají i přes dlouhou dobu abstinence a mohou zaskočit, je potřeba řešit řadu věcí, na které v léčbě nebyl čas, člověk se cítí hodně sám... Svět člověku nepadne k nohám jen proto, že přestal brát drogy. Je potřeba dál a dál vynakládat další úsilí, aby to člověk zvládl a byl schopný žít nějaký normální spokojený život a je to zatraceně na dlouhé lokte. Je to těžké období. První krok je zvládnout nastoupit do léčby a druhý nejobtížnější krok je zvládnout období krátce po léčbě. Pokud vydržíte a nepodlehnete, tak se to bude postupně zlepšovat a za čas Vás chutě přestanou obtěžovat. Zkuste se na ty chutě podívat tak, že je to takový indikátor stresu, hledají si cestičku vždycky tam, kde je člověk oslabený - mohou Vám pomoci si uvědomit, které situace jsou pro Vás rizikové, co Vám dělá problémy a můžete se pokusit s tím něco dělat. Chutě na drogy nemusí mít jen negativní význam. Je to taková červená kontrolka. Jde jen o to, abyste to vnímal jako znamení, že je potřeba nějaká změna, na něčem zapracovat, něčemu se vyhnout... a ne jako výzvu k tomu, abyste si šel dát. Jakmile se Váš život víc stabilizuje a naučíte se ty ohrožující situace líp zvládat, tak to víceméně pomine. Doléčování nepodceňujte - i když se to teď nezdá, může Vám to pomoci to zvládnout. I teď Vám to jistě pomáhá - možná, že kdybyste tam nedocházel, riziko, že chutím na drogy podlehnete, by bylo větší. Držím Vám palce a nevzdávejte to. Když budete potřebovat, tak napište.