Alexa
Dobry den, chtela jsem se zeptat ktere leky patri mezi inhibitoty monoaminooxidazy MAO. Staci napsat jen nejake nejznamejsi ci nejpouzivanejsi leky patrici do teto skupiny. A co se stane, kdyz se budou soucasne s MAO brat leky skup. SSRI, ktere maji jako kontraindikaci prave uzivani MAO Dekuji za odpoved

Odpověděl: Jakub Minařík
Nevím přesně jaké iMAO jsou na trhu, patří mezi ně antidepresiva Parnate, Aurorix a také Jumex (to není právě antidepresivum, spíše se užívá při poruchách paměti). Kombinace se SSRI může vést k tomu, že v synaptické štěrbině se nahromadí příliš mnoho serotoninu a rozvine se serotoniergní syndrom, dojde k metabolickému rozvratu a nakonec často k úmrtí. Hloupé na tom je, že zásah se děje na centrální úrovni a stav bývá obtížně přístupný léčbě, takže mohou zemřít i lidé, kterým se dostane špičkové péče. Pro bezpečný přechod mezi SSRI a iMAO je třeba dodržet tzv. vymývací interval, který je různě dlouhý. Například u Fluoxetinu až 5 týdnů. Stačí?