drogová problematika
teri
Dobrý den sl./paní Orlíková, děkuji za rychlost zodpovězeného dotazu. Typologii konzumentů drog potřebuji znát pro SSZ z ped.a psy. na Pedag.fakultě. Statistické údaje znát nemusím, pomůžou mi obecné rozdělení/informace...Našla jsem jen dvojí - dle typu drogy, dle způsobu užití (čichači, šnupači..ap.). Velice děkuji za Vaši odpověd. Pomohla by mi i info o sociální pomoci v léčbě narkomana, hlavně v oblasti sekundární prevence. Můj poslední dotaz směřuje k závislému dítěti ve škole - příznaky a možnosti řešení pomoci. Ještě jednou děkuji a s pozdravem T. Šmídová, PF UJEP.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že po Vás nikdo nebude chtít jinou typologii než podle typu užívané drogy (nebo skupiny látek - např. opiáty, stimulancia, halucinogeny) a způsobu aplikace. Používá se ještě rozlišení, které je také důležité a to na experimetátory (občasné, rekreační uživatele), problémové uživatele (pravidelní konzumenti, kteří se již kvůli drogám dostali do nějakých potíží nebo jsou jimi ohroženi) a závislé uživatele - každá z těchto skupin je specifická a potřebuje jiný způsob komunikace a péče. Ostatní rozlišení je také spíše pro pracovníky, kteří s těmito klienty přímo pracují a asi to po Vás nikdo chtít nebude - pro ně je důležité, zda klient aktuálně užívá drogy a není v kontaktu s žádnou pomáhající institucí nebo zda užívá drogy, ale dochází do kontaktního centra přinejmenším kvůli výměně injekčního náčiní nebo zda je v subtituční nebo ambulantní léčbě případně zda v minulosti léčbu již absolvoval nebo se o ni pokoušel a zrecidivoval. Je také zřejmé, že jiná péče bude věnována klientovi, kterému je 14 let, jiná klientovi, kterému je 17 a jiná tomu, kterému je 30 a má třeba již vlastní rodinu. Ohledně Vašeho dalšího dotazu o sociální pomoci - nevím, co tím úplně myslíte. Samozřejmě že se klientům poskytuje sociálně právní poradenství a pomoc při vyřizování sociálně právních záležitostí, zpravidla se o tyto věci klienti příliš nestarají, dokud drogy užívají. Nicméně v rámci kontaktních center i terénních programů mají k tomu příležitost (často klienti začnou tyto věci řešit v okamžiku před nástupem do léčby, kdy potřebují mít v pořádku doklady, a poté v léčbě). V rámci léčby a doléčování pomáhají klientům obvykle sociální pracovnice - jde o často zajištění sociálních dávek, splácení dluhů z minulosti, řešení rodinných záležitostí (svěření dětí do péče, rozvodová řízení), věci týkající se dokončení studia, pomoc při hledání bydlení a zaměstnání apod. Je na místě, aby si klienti byli schopni zajistit co nejvíc věcí sami, aby byli po ukončení léčby v těchto věcech samostatní - a v případě nějakých potíží věděli, kam se obracet. Specifickou kapitolu tvoří pomoc při řešení trestně právních záležitostí, tam je to složitější a vyžaduje to spolupráci léčebné instituce, soudu, probační a mediační služby, případně právníků. Nevím, jestli Vám to takhle stačí, ale podrobnější rozebrání by již bylo nad rámec dotazu. Více informací ohledně systému péče včetně sociální práce a sociálně právní pomoci najdete např. v knize Kalina a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Rada vlády pro protidrogovou politiku, Praha 2003. Ohledně dítěte ve škole, které užívá drogy - to je komplikovaná záležitost a není možné ji popsat takto přes internet. Obecně lze říct, že velmi závisí na tom, zda se jedná o dítě pod 15 let a ZŠ nebo dítě nad 15 let a SŠ. Nejdůležitější je spolupráce rodiny a školy a při řešení problému je vhodná spolupráce rodiny a pomáhajícího zařízení (obvykle ambulantní léčebné zařízení zaměřené na mladistvé klienty, které nabízí rodinnou terapii). Další informace včetně příznaků užívání drog najdete na www.odrogach.cz (server zaměřený především na primární prevenci a informace o drogách pro učitele, rodiče i žáky). Hodně štěstí.