zavislost
L
Rict si ze prestanu brat a dokazat to ma k sobe hodne daleko. S pokusy o abstinenci mam dost zkusenosti, jednou jsem dokoncila KL, jednou nedokoncila DS a k tomu stovky pokusu prestat sama.. Ted mam strach ze to zas nevyjde.Zivot s drogama me laka,ten bezstarostny pocit, i kdyz vim ze to neni nic vic nez jen ten pocit.Proc je tezky abstinovat kdyz si toto vse uvedomuji?Proc kdyz jsem cista,rikam si ze na drogach mi je lip?Vite co je ta zavislost presne zac?Strasne rada bych to vedela..S cim ze to bojuju?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, díky za dotaz. Jestli chcete vědět, jak vidí závislost odborníci, pak vězte, že podle 10.verze Mezinárodní klasifikace nemocí je závislost definována takto: "Skupina fyziologických, behaviorálních a kognitivních fenoménů, v nichž užívání nějaké látky nebo třídy látek má u daného jedince mnohem větší přednost než jiné jednání, kterého si kdysi cenil více. Centrální popisnou charakteristikou syndromu závislosti je touha (často silná, někdy přemáhající) brát psychoaktivní látky (které mohou avšak nemusí být lékařsky předepsány), alkohol nebo tabák. Návrat k užívání látky po období abstinence vede k rychlejšímu znovuobjevení jiných rysů syndromu. než je tomu u jedince, u něhož se závislost nevyskytuje. Definitivní diagnóza závislosti by se obvykle měla stanovit pouze tehdy, jestliže během posledního roku došlo ke třem nebo více jevům uvedeným následně: a) silná touha nebo pocit puzení užívat látku; b) potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky; c) somatický (tělesný) odvykací stav, jestliže je látka užívaná s úmyslem zmenšit jeho příznaky, což je zřejmě z typického odvykacího syndromu pro tu kterou látku nebo z užívání stejné (nebo velice příbuzné) látky se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky; d) průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látek, aby se dosáhlo účinku, původně vyvolanými nižšími dávkami (jasné příklady lze nalézt u jedinců závislých na alkoholu a opiátech, kteří mohou brát denně takové množství látky, které by zneschopnilo nebo i usmrtilo uživatele bez tolerance); e) postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky nebo zotavení se z jejího účinku; f) pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků (poškození jater nadměrným pitím, depresivní stavy vyplývající z nadměrného užívání látek nebo toxické poškození myšlení je třeba snažit se určit, zda pacient byl nebo mohl být vyšetřen a zda mohly být zjištěny příčiny a rozsah poškození. Podstatnou charakteristikou syndromu závislosti je užívání psychoaktivní látky nebo touha po užívání určité látky. Jedinec si uvědomuje, že má puzení užívat drogy, což se běžně projevuje během pokusů zastavit nebo kontrolovat užívání. Syndrom závislosti může být přítomen pro specifickou látku (např. tabák nebo diazepam), třídu látek (např. opiáty) nebo širší řadu různých látek (např. u těch jedinců, kteří cítí nutkání užívat pravidelně jakékoli dosažitelné drogy a u kterých se při abstinenci projevuje tíseň, neklid nebo tělesné známky odvykacího syndromu)." Potud odborná definice. Když si dáte tu práci, jistě se v ní najdete. Nicméně kdybych mohla být jednodušší a osobnější, pak bych řekla, že závislost je přesně to, co popisujete Vy sama: opakovaně se pokoušíte o abstinenci a nejde to a Vy ani nevíte proč, opakovaně relapsujete, protože droga je pro Vás ve srovnání s běžným životem stále něčím natolik lákavým, že jí neodoláte. A ačkoli to vše víte, přesto pokračujete v užívání. Tak to je závislost - koloběh, který není snadné zpřetrhat. A ikdyž se Vám to nakonec podaří, nikde nemáte jistotu, že se to nebude opakovat. Ale můžete si být jistá, že existuje cesta ven ... pro každého je ta cesta různě dlouhá a klikatá, ale bohužel za Vás tu cestu nikdo jiný nenajde. Maximálně Vás na ní bude někdo provázet. Doopravdy změnit svoji situaci musíte chtít, a můžete, jedině Vy sama. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Doufám, že jsem Vás neodradila množstvím odborných informací.