16-lety syn nechce na léčení, prý musí dát souhlas!?
Lenka
Dobrý den, Obracím se na Vás s problémem mého syna,který již 3 roky kouří marihuanu.Syn má l6 roků.Je agresivní,odmítal chodit do školy,ničí mi věci v bytě a začíná si i sám sobě ubližovat řeznými ranami na ruce.Spáchal trestní čin a je v podmínce. Navštívila jsem v našem městě kurátora,abychom situaci společně nějak řešili.Nabídl mi jedinou možnost zažádat si o ústavní výchovu.Tuto instituci nevidím jako řešení pro svého syna,trvala jsem na protidrogové léčbě.Vzhledem k tomu,že syn má l6 roků,musí být jeho souhlas,který samozřejmě dobrovolně nedá.Se synem jsem o celé záležitosti mluvila,ale je odmítavý cokoliv řešit.3 roky navštěvuji kompetentní úřady,kde hledám radu a pomoc.zatím bez výsledku.Jsem na výchovu syna sama a celou situaci velmi těžko psychicky snáším. Jsem v bezvýchodné situaci a prosím,pokud mi můžete sdělit informace,kam se mám obrátit.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za velmi pozdní odpověď, konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou Mgr. Hanou Gajdošíkovou z Právní poradny A. N. O., která se zaměřuje na právní aspekty drogové problematiky. Má za to, že situace je komplikovaná a že by bylo nejvhodnější se v otázce právních věcí v případu Vašeho syna obrátit na právní poradnu přímo - pokud byste chtěla zjistit informace ohledně nedobrovolné léčby a souhlasu syna. Kontakt najdete v pravém sloupci na této stránce. Nicméně, z psychologického hlediska se mi to jeví tak, že kouření marihuany není asi jedinou příčinou synova chování a nejsem si ani jistá, zda se skutečně jedná o závislost na marihuaně, kterou je nutno léčit. Navíc - i kdyby se Vám podařilo syna do léčby nedobrovolně umístit, nejspíš to nebdue mít uspokojivý výsledek. Syn pravděpodobně v léčbě nevydrží, a i kdyby vydržel, tak bude abstinovat s největší pravděpodobností pouze po dobu pobytu v léčbě, a po návratu z léčby bude pokračovat ve stejném chování. Léčba není zázračná kúra, která funguje na každého - bohužel funguje jen v případě, že je dotyčný k abstinenci od drog motivovaný a je ochoten pro to něco udělat. Ústavní výchovou se problém, jak sama tušíte, také nejspíš nevyřeší. Mám spíš za to, že by místo navštěvování kompetentních úřadů bylo na místě navštívit psychoterapeuta a situaci začít řešit po poněkud odlišné linii. Možná by Vám to pomohlo najít větší stabilitu, odbornou podporu a mohla byste zkonzultovat další kroky. Chápu, že je to pro Vás těžké, zvláště pokud se synem žijete sama. Možná by se podařilo dostat syna k odborníkovi nakonec také, nejlépe v rámci nějakého rodinného sezení, kde byste si mohli se synem mnoho věcí vyjasnit. Mám za to, že zejména popisované sebepoškozování, a samozřejmě i trestná činnost a užívání návykových látek, jsou potíže, které by měl řešit psychiatr nebo psycholog - varianta ústavní protidrogové léčby se mi však v kontextu nejeví jako adekvátní řešení. Zkuste nad tím uvažovat. Pokud byste potřebovala, mohla bych Vám poslat konkrétní kontakty ve Vašem regionu. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.