poradna
Lenka O.
Dobrý den,obracím se na Vás se svým problémem ohledně syna,který má l6 roků a již přes dva roky kouří marihuanu.Velmi se změnil v chování,je agresivní,ničí mi věci v bytě,začíná si ubližovat řezn¨ými ranami na ruce.Přestal chodit do školy,kde měl samozřejmě taky problémy.Již ze začátku jsem při prvních příznacích jsem navštívila kurátora v našem městě,kde jsem vše nahlásila.Nesetkala jsem se s žádnou pomocí,jediné co mi snad navrhoval bylo,aby syn šel do polepšovny.Zdůrazňovala jsem,že je potřeba syna léčit a že toto zařízení asi problém neřeší.Trvá to 3 roky,kdy chodím po úřadech a prosím o pomoc.Bez výsledku.Vzhledem k tomu,že syn má již l6 let,musí prý s léčbou souhlasit.Syn spáchal trestní čin,nyní je v podmínce.Upozorňovala jsem,že pokud se situace nebude řešit léčením,předpoklám,že bude mít v budoucnu další problémy s trestnou činností.Navštívila jsem také K-centrum,ale bez výsledku.Celou situaci velmi težko psych¨icky nesu,protože synovo chování je neúnosné.Protože tato situace trvá 3 roky a já jsem již bezradná,kam se mám obrátit a najít způsob,jak syna dostat na léčení,obracím se na Vás.Samozřejmě syn dobrovolnou léčbu odmítá.Nabídla jsem mu pomoc v tom směru,že mu nebudu nic vyčítat,že pokud léčbu podstoupí jsem ochotna,aby dál se mnou bydlel.V opačném případě již nejsem schopna snášet jeho psychické týrání.Pocházím ze Šumperka a prosím Vás,zda mi můžete popř.zaslat nějaké informace,kam se můžu obrátit.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás - již jsem odpovídala Váš předchozí dotaz podobného znění. Kopíruji Vám tedy odpověď, kterou jsem přiložila k předchozímu dotazu: Omlouvám se za velmi pozdní odpověď, konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou Mgr. Hanou Gajdošíkovou z Právní poradny A. N. O., která se zaměřuje na právní aspekty drogové problematiky. Má za to, že situace je komplikovaná a že by bylo nejvhodnější se v otázce právních věcí v případu Vašeho syna obrátit na právní poradnu přímo - pokud byste chtěla zjistit informace ohledně nedobrovolné léčby a souhlasu syna. Kontakt najdete v pravém sloupci na této stránce. Nicméně, z psychologického hlediska se mi to jeví tak, že kouření marihuany není asi jedinou příčinou synova chování a nejsem si ani jistá, zda se skutečně jedná o závislost na marihuaně, kterou je nutno léčit. Navíc - i kdyby se Vám podařilo syna do léčby nedobrovolně umístit, nejspíš to nebdue mít uspokojivý výsledek. Syn pravděpodobně v léčbě nevydrží, a i kdyby vydržel, tak bude abstinovat s největší pravděpodobností pouze po dobu pobytu v léčbě, a po návratu z léčby bude pokračovat ve stejném chování. Léčba není zázračná kúra, která funguje na každého - bohužel funguje jen v případě, že je dotyčný k abstinenci od drog motivovaný a je ochoten pro to něco udělat. Ústavní výchovou se problém, jak sama tušíte, také nejspíš nevyřeší. Mám spíš za to, že by místo navštěvování kompetentních úřadů bylo na místě navštívit psychoterapeuta a situaci začít řešit po poněkud odlišné linii. Možná by Vám to pomohlo najít větší stabilitu, odbornou podporu a mohla byste zkonzultovat další kroky. Chápu, že je to pro Vás těžké, zvláště pokud se synem žijete sama. Možná by se podařilo dostat syna k odborníkovi nakonec také, nejlépe v rámci nějakého rodinného sezení, kde byste si mohli se synem mnoho věcí vyjasnit. Mám za to, že zejména popisované sebepoškozování, a samozřejmě i trestná činnost a užívání návykových látek, jsou potíže, které by měl řešit psychiatr nebo psycholog - varianta ústavní protidrogové léčby se mi však v kontextu nejeví jako adekvátní řešení. Zkuste nad tím uvažovat. Pokud byste potřebovala, mohla bych Vám poslat konkrétní kontakty ve Vašem regionu. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.