absolutní bezradnost
senioři
Máme dospělou dceru (29), která se několik let pohybuje ve společenství drogově závislých na pervitinu a nejspíš už i na heroinu (u zdroje). Naše informace o ní jsou velmi kusé (z doslechu), už vůbec se s námi nestýká, nereaguje na naše pokusy o kontakt, nemůžeme jí zastihnout, ze slušného domova odešla ve 20 letech a domníváme se, že nyní se pohybuje nejen pod hranicí zákona, ale i na hranici života a smrti. Bylo to báječné děvče - dneska troska, pohybující se v samém "bahně". Chtěli bychom jí vrátit život, jen vůbec nevíme, co můžeme udělat, zda je možné dospělého přimět k léčbě, byť proti jeho vůli. O drogách a jejich následcích jsme zběžně informovaní, máme intenet). Obracíme se na Vás o radu, protože se vážně obáváme nejhoršího. Psychicky zničení, nešťastní rodiče.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu Vaši obtížnou situaci a Vaše obavy o dceru. A je mi líto, že Vám nemohu poskytnout pozitivnější informace. Ale pokud je dcera plnoletá, není s Vámi v kontaktu, nestýká se s Vámi a ani nejeví zájem o komunikaci s Vámi, tak je velmi obtížné situace jakkoli řešit. Nedobrovolná hospitalizace je možná pouze za zcela speciálních podmínek. Kolegyně právnička k tomu uvádí toto: Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, poskytuje právní základ pro nedobrovolnou hospitalizaci na psychiatrii v případě stavu intoxikace nebo nebezpečného chování tj. § 23 odst. 4 písm. b) tohoto zákona. Jakmile však intoxikace či agresivní nebo autoagresivní chování pomine, což bývá v psychiatrických ústavech otázka několika dní i jen hodin, nastávají situace, kterou právo předvídá takto: 1.nedobrovolné setrvání v ústavu: pokud pacient do 24 hodin neprojeví souhlas zůstat v ústavu, musí se věc zaslat soudu, který rozhodne, zda byl pacient zavřen oprávněně a zda je možné pacienta v ústavu držet. Soud musí rozhodnout do 7 dnů, zda bylo převzetí do ústavu oprávněné a musí přitom promluvit s ošetřujícím lékařem i s pacientem. Pokud soud rozhodne, že zadržení bylo v pořádku, pokračuje a rozhoduje, zda má být pacient v ústavu držen. Zde využívá posudků znalců a musí rozhodnout do 3 měsíců, platnost rozhodnutí je jeden rok a může se pak obnovit. 2.pacient může s pobytem v ústavě vyslovit souhlas, a pak není co řešit a soud nijak nezasahuje. 3. Co se týče možnosti pacienta podepsat tzv. reverz, je to možné ve všech ostatních případech než jsou v § 23 odst. 4 zákona (silně infekční nemoci s povinným léčením, intoxikace a ohrožující chování či je ve vážném nebezpečí a nelze s ním komunikovat). V případě Vaší dcery tedy nedobrovolná hospitalizace nepřichází úplně v úvahu. Jednak z důvodu, že dcera s Vámi nežije, takže není možné ji nechat hospitalizovat z důvodu, že by pod vlivem drog fyzicky ohrožovala sebe nebo lidi ve svém okolí, a jednak proto, že nedobrovolná léčba závislosti obvykle nemá valného významu. Nelze léčbě přisuzovat nějakou zázračnou moc - pokud dotyčný není motivován, tak nelze mnoho dělat. Může sice nuceně absolvovat pobyt v léčebně, ale po propuštění se s největší pravděpodobností vrátí zpět k původnímu životnímu stylu. Další možností je léčba substituční, která se využívá u závislých na opiátech (více se dozvíte pod kolonkou Pomoc a léčba / Substituční léčba), nicméně ani do té není možné vstoupit nedobrovolně. Pokud by dcera spáchala nějaký trestný čin, tak jí soud v rámci rozsudku může uložit ochrannou toxikomanickou léčbu - na základě znaleckého posudku z psychiatrie, ve kterém by patrně byla uvedena její drogová závislost. Ovšem není možné uložit pouze léčbu - léčba je pouze opatření ukládané k trestu (ať již jde o podmíněný nebo nepodmíněný trest). Ale to asi není varianta, která by byla přiliš pozitivní - jak ve smyslu, že by dcera byla soudně trestána, tak ve smyslu, že se opět jedná o nedobrovolné léčení, které nemusí splnit svůj účel. Takže si nejsem jistá, jak bychom Vám mohli pomoci. Pokud dcera bude nadále brát drogy a nebude s Vámi v žádném kontaktu, nemáme mnoho možností. Pokud existuje nějaká možnost, jak s ní začít opět komunikovat, je to jediná příležitost, jak by se dalo něčeho dosáhnout. Kdyžtak zkuste napsat o situaci víc a můžeme se pokusit ještě něco vymyslet. Navíc - vždy existuje naděje, že dcera nakonec do léčby vstoupí, bude se snažit dát se do pořádku a znovu Vás zkontaktuje. Zatím držím palce.