Metadonová substituční léčba
idk
Můj 24letý bratr je 3 roky závislý na heroinu. Jednou byl v léčebně, ale utekl. Teď si podřezal žíly, ale naštěstí to přežil. V Drop-in mu dali doporučení na metadonovou léčbu a on se k tomu upnul. Z jiného fundovaného zdroje jsem se však dozvěděla, že metadonová léčba není zrovna nejvhodnější. Je teď v hospitalizaci a já bych potřebovala vědět, jestli mu mám metadon vymlouvat a směrovat ho na terapeutickou komunitu mimo Prahu nebo ho naopak podporovat. Myslím, že chce být zdráv a metadon si idealizuje. Prosím o co nejrychlejší odpověď, dokud ho ještě můžou zadržovat v léčebně a má čas přemýšlet.

Odpověděl: Hana Stradalová
Metadonový program je substituční léčba, která je určena pro závislé na opiátech. Podmínkami pro zařazení do programu jsou opakované neúspěšné pokusy o odvykací léčbu, celkové laboratorní vyšetření a zdravotní stav, umožňující provádění metadonové substituce. Je ale nutné si uvědomit,že metadon je silná droga, lidé si na něj snadno vytvoří návyk, a to tělesný i psychický. Metadon má méně výrazný vliv na pocity a prožívání než heroin, ale odvykání může trvat déle a být nepříjemnější. Nicméně konečné rozhodnutí o nástupu do programu je pouze na Vašem bratrovi. Měl by se však dozvědět pozitivní i negativní stránky užívání metadonu. Co se týká komunit, o.s. SANANIM provozuje dvě komunity mimo Prahu,a to TK Němčice a TK Karlov. Více informací o těchto zařízeních se můžete dozvědět na www.sananim.cz nebo v K-centru SANANIM, Osadní 2, Praha 7 - Holešovice, tel: 02/83 87 21 86. V K-centru Vám také můžeme poskytnout kontakty i na jiné komunity a psychiatrické léčebny, zabývající se léčbou drogově závislých.