prosba o radu
Syn kouří trávu a možná bere i něco jiného,přišli jsme na to a chce se vystěhovat z domu,aby unikl přednáškám.Pustit ho nebo ne? Je mu 20let,poradte prosím!!§Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že to není pro Vás lehká situace a že máte o syna obavy. Nicméně syn je plnoletý a užívání marihuany považuje zřejmě za součást svého životního stylu. To, že kouří marihuanu nemusí znamenat, že užívá i jiné drogy, nevím tedy, zda Vaše podezření je pouze na základě zjištění synova kouření "trávy" nebo zda víte, že bere i jiné drogy. Nepíšete, zda mu v souvislosti s kouřením "trávy" nebo případným užíváním jiných drog vznikly nějaké potíže, třeba ve škole nebo v zaměstnání - předpokládám, že nějaké závažné problémy v tomto ohledu nemá. Píšete, že se chce odstěhovat, aby nemusel poslouchat "přednášky" - myslím, že je to celé daleko složitější. Ony tedy ty "přednášky" pochopitelně k porozumění a rodinné pohodě nepřispívají a spíš jsou důvodem k hádkám, ale mám pocit, že k tomu, aby se čerstvě dospělý syn odstěhoval od rodičů, může mít i mnoho jiných důvodů - krom toho, že máte zřetelně odlišný názor na jeho životní styl než má on, tak v tom jsou samozřejmě i zcela normální věci jako je potřeba mladého dospělého člověka po samostatném životě, soukromí, po zdravé separaci od rodičů, která vesměs lidem pomáhá dospět a naučit se postarat o sebe, nikoli naopak. Nejsem si jistá, nakolik v tom skutečně hraje roli "pouze" marihuana. Nechci situaci bagatelizovat, ale skutečností je, že konopné drogy, ke kterým marihuana patří, jsou nejméně rizikovou skupinou drog. K tomu nutno dodat, že svá rizika nesporně mají a že mohou člověku způsobit řadu závažných obtíží, ale stává se to spíše výjimečně. Možná, že jeho odstěhování paradoxně pomůže k tomu, abyste spolu našli vyváženější vztah - synovi pomůže, když zjistí jaké to je starat se sám o sebe a Vy si oddechnete od starostí o něj. Navíc mám pocit, že pokud byste synovi v odchodu bránili, ničeho moc nedocílíte - nakonec je plnoletý. Pokud ovšem zůstane u Vás bydlet, tak by bylo potřeba stanovit nějaká pravidla domácího soužití, aby bylo pro obě strany přijatelné. Zkuste to rozvážit a kdyžtak zas napište.