rodina
stasy
Dobrý den, ráda bych se poradila. Dcera mé známé má přítele (je otcem jejich dvouleté dcery). Ten spolu s ní bydlí v domácnosti rodičů přítelkyně. Problémem jsou stále vyhrocenév ztahy mezi všemi členy v domácnosti, výhrůžky obou mladých rodičů - i vůči malé (ublížením, vyhozením z okna, napadení ostatních členů - kčemuž již i došlo ap.), vyhrožování i podpálením domu, když mladého vyhodí a neumožní mu dále v domě pobývat, neustále dochází k odnášení různých předmětů z bytu a jejich následnému prodeji ap. Ničí se tak vztahy ale i mezi ostatním příbuzenstvem, které bylo vtaženo do všech problémů tím, že zpočátku pomáhalo finančně, nyní dochází i k psychickým újmám. Před 4 lety se oba mladí seznámili, ale již v té době měli problémy s užíváním drog. I nadále (matka dítěte snad po krátké přestávce) kouří trávu, pěstují ji a prodávají, otec malé si občas něco aplikuje injekční stříkačkou. Policie se v domě jednou za čas objeví, aby si ověřila, proč nepřebírá doporučené dopisy - ví i o jeho restech: neplacení alimentů na své první dítě, krádeže a účast při krádežích ap., ale ani přesto se nic dál nic neděje. Známá (matka mladé matky) je v rodině jediná, která má pravidelný měsíční příjem trvalé zaměstnání (z toho platí i dluhy, které dcera dokázala nedělat). Dcera pobírá mateřský příspěvek, její přítel se pouze přiživuje a ještě vyžaduje peníze od mladé. Zdrojem peněz pro náhlé a velké nákupy jsou příležitostné prodeje předmětů z domácnosti nebo prodeje marihuany. Prošla jsem už mnoho odkazů, týkajících se drog, závislostí, poraden, ale nikde jsem se nesetkala s odpovědí na podobný problém. Vím, že řešení nebude jednoduché ani rychlé, ale přece jen bych ráda získala alespoň malou radu pro první krok. Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, ale po konzultaci s kolegyní právničkou jsme se shodly, že problém je poměrně komplikovaný a že není úplně reálné, že by se nám to podařilo vyřešit takto přes internet. Myslíme, že by bylo na místě, aby se Vaše přítelkyně zašla o situaci někam poradit - nabízíme služby projektu Právní poradna A. N. O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky a nabízí bezplatnou právní pomoc jednak lidem, kteří se v souvislosti s užíváním drog dostali do právních potíží, ale také jejich příbuzným a blízkým. Vaše kamarádka není povinna poskytovat bydlení a finanční prostředky dceři a jejímu partnerovi, i když chápu, že to dělá především s ohledem na dceřino dítě. Jde o to, zda má zájem je "dostat z bytu" a nechat je, aby za své potíže převzali zodpovědnost a nepřenechávali své nesnáze finanční a jiné na Vaší kamarádce - existují prostředky, jakými by to bylo možné. Záleží na situaci - je možné řešit situace prostřednoctvím sociálky (vzhledem k dítěti), jistě lze i podat trestní oznámení v souvislosti se ztrátami cenných předmětů z domácnosti případně pro prodej drog. Jde o to, že prodej drog, ať se to týká marihuany nebo jiných nelegálních drog, je pochopitelně trestný a navíc se na tento trestný čin vztahuje tzv. oznamovací povinnost (narozdíl od krádeže). Ale jak jsem již psala výše - vzhledem k tomu, že nevíme podrobnosti a situace je velmi složitá, bude nejlepší, když se kamarádka obrátí přímo na právní poradnu. Kontakt najdete na této stránce pod kolonkou právní poradna nebo na www.asociace.org / Právní poradna. Pokud není z Prahy, může s námi věc konzultovat i telefonicky. Zatím přeji hodně štěstí.