Nebezpečné E
XTC
Dobrý den, nedávno se objevily tablety, ve kterých jak se později ukázalo byla obsažena látka CPP (Chloro Phenyl Piperazine) - zdroj www.pillreports.com. Zajímalo by mne více o této látce, po které mi nebylo zrovna nejlépe. Děkuji.

Odpověděl: Pavel Kubů
Piperaziny: Do této skupiny patří mnoho látek s různými účinky, řada z nich je využívána i v humánní medicíně. Z těch nejznámějších například antihistaminika Cyclizin nebo Meclizin, lék na erekční dysfunkci Sildenafil (Viagra) či antidepresivum Trazodone (jehož metabolitem je mj. mCPP viz níže). Některé látky z této skupiny mají však i účinky psychotropní a v současné době se stále častěji vyskytují na drogové scéně jako náhražka za MDMA. Jedná se zejména o čtyři látky a to 3-trifluoromethylfenylpiperazin (TFMPP), benzylpiperazin (BZP), m-chlorofenylpiperazin (mCPP) a 4-methoxyfenylpiperazin (MeOPP). První dvě se vyskytují relativně častěji, u dalších dvou se jedná spíše o ojedinělý výskyt. TFMPP je občas nazýváno pouličním názvem jako „Molly“. Látka se vyskytuje jak v krystalické formě tak i ve formě tablet či kapslí. Velmi často se vyskytuje v kombinaci s BZP. Její účinky se dají přirovnat k účinkům MDMA, jsou však popisovány jako mírnější. Ve vyšších dávkách jsou popisovány halucinogenní účinky. Předpokládaným mechanizmem účinku je především agonistické působení na serotoninových 5-HT1A,B,D a 5-HT 2A,C receptorech. Nejsilněji působí na 5-HT1B receptorech. Nejčastěji užívané dávky se pohybují v rozmezí 25-100mg perorálně a doba trvání účinků je 5-8 hodin. Mezi vedlejší / nežádoucí účinky patří zejména alergické kožní reakce, průjem, hypertermie, tachykardie, nauzea či zvracení. BZP je znám také pod názvem A2, Legal E nebo Legal X, Frenzy či Nemesis. Přestože byl po nějakou dobu v některých státech EU legálně prodáván jako legální extáze, v dnešní době již je v řadě států na seznamu kontrolovaných substancí. Účinná dávka se pohybuje okolo 125 – 300 mg. Při užití vysokých nebo opakovaných dávek během krátké doby může vyvolávat halucinace, mohou se vyskytnout křeče a deprese dýchání. Jedná se o látku, která má výrazné stimulační účinky podobné amfetaminu. Mechanismem účinku je především zvýšené vyplavování serotoninu (nejvíce), noradrenalinu a dopaminu. Současně má antagonistický účinek na α2 adrenergních receptorech a na serotonergních 5-HT2B receptorech. Údajně má potencovat a prodlužovat účinky TFMPP což je jeden z důvodů, proč se tyto látky často vyskytovaly v kapslích v kombinaci. BZP v kombinaci s MDMA byl prokázán v biologickém vzorku zemřelého jedince ve Švýcarsku, nicméně přímá souvislost BZP s úmrtím nebyla potvrzena. Další látka, mCPP, má částečně podobné účinky TFMPP. Mechanismem účinku je vyplavení serotoninu ze synaptického zakončení a současně agonistický účinek na serotoninových 5-HT2C a méně na 5-HT1A,1B,1D receptorech. MeOPP má opět velmi podobné účinky MDMA. Jedná se o agonistu serotoninových 5-HT1 a 5-HT2 receptorů, informace o jejím užívání a účincích jsou však velmi limitované. Tato látka však byla poprvé zachycena v EU v roce 2004 ve Finsku.