prodávání výrobků se zobrazením listu marihuany
markytka
Dobrý den, jeden ze stánkařů prodává mezi korálky, řetízky a jinými cetkami také krabičky s různými obrázky, na některých je vyobrazen list trávy a také mezi vonnými tyčinkami má tyčinky s vůní marihuany, na kterých je marihuana také vyobrazena. Tyto tyčinky i jiné věci s vyobrazeným listů marihany jsou často dostupné i v různých jiných obchodech. Je toto trestné či je možné tyto výrobky prodávat. Náhodou jsem včera totiž slyšela starší paní, která byla velmi rozhořčena a požadovala, aby se stánkař okamžitě sbalil a odjel, že dělá městským trhům hanbu a že to bude řešit starosta. Má paní nějakou právní moc stánku v prodeji zabránit? Dík za zprávu Mar*

Odpověděl: Bára Orlíková
Prodej výrobků se zobrazením listu marihuany trestný není. Podle paragrafu § 188a trestního zákona je trestné "šíření toxikomanie", kde je v odstavci (1) uvedeno: "Kdo svádí jiného ke zneužívání jiné návykové látky než alkoholu nebo ho v tom podporuje anebo kdo zneužívání takové látky jinak podněcuje nebo šíří, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem." Nicméně na prodej výrobků s vyobrazením listu rostliny se to nevztahuje. Legálně jsou dostupné i výrobky z konopí - od oblečení přes potraviny nebo kosmetiku s konopnými výtažky (pochopitelně bez obsahu THC). Konopí s minimálním obsahem THC ("technické konopí") lze v ČR za určitých podmínek také pěstovat legálně. Aby to bylo trestné to by nejspíš musel váš prodejce ke každé krabičce nebo dýmce s vyobrazením konopného listu přibalit letáček, který by obsahoval návodné informace k užívání konopných drog. Což tedy zjevně nedělá, takže mám za to, že pokud neporušuje jiná pravidla pro stánkový prodej, není možné mu jeho obchodní činnost jakkoli zakazovat.