nevím si rady s přítelem...
čertice
ráda bych se zeptala,ve které nemocnici Východních Čech se dělají drogové testy.Můj přítel totiž hodně dlouho (asi tak 6 let) kouřil trávu každodenně.Když jsme spolu začali chodit,jeho záloba se mi přestala líbit a to jsem mu i řekla.Už 2 roky se snaží přestat.Naposledy se mi přiznal asi v dubnu.Teď mi tvrdí,že už od tý doby nehulil.Ale vzhledem k tomu,s jakou partou se schází,mu nevěřím.Jsme domluveni,že kdykoliv budu chtít,můžu ho poslat na testy.....ale testy z lékárny prý ukazují užití drog jen pár hodon předtím.Jak je to s těma v nemocnici?Kde se dělají a kolik stojí?Prosím,odpovězte!

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ze situace nešťastná a trápí Vás to. Myslím, že by bylo na místě, abyste zvážila, co je pro Vás na tom, že Váš přítel kouří marihuanu, proč Vás to tolik trápí a proč je to pro Vás tolik ohrožující. Píšete, že přítel se dva roky snaží přestat, ale v podstatě kouří trávu, byť nejspíš sporadicky, dál. Vy s ním celou dobu jste. Nepíšete o jiných okolnostech ve vztahu, které by Vám nevyhovovaly nebo o jiných neshodách a potížích. Co tedy partnerovo příležitostné kouření marihuany ve vztahu způsobuje? Vy se trápíte, nevěříte mu a chcete ho poslat na testy. Myslím, že partnerský vztah by měl být především o důvěře a nikoli o tom, že jeden druhého bude podezírat a kontrolovat. Partner s testy souhlasí. Je možné, že skutečně od dubna marihuanu nekouřil. Je možné, že si zakouřil před čtrnácti dny a to z testu stejně nepoznáte. Je tedy otázkou, k čemu Vám ten test bude. Pokud bude negativní (THC se neprokáže), tak budete příteli více věřit? Nebo se začnete zabývat tím, že teď pro jednou byl test negativní, ale co když si zase dá za pár dní? A co uděláte v případě, že test bude pozitivní? Rozejdete se s ním? Dáte mu další ultimáta a budete ze vztahu nešťastná, protože Vám nezbyde než ho zase kontrolovat a podezírat? Je to celé mnohem složitější než aby se to dalo vyřešit jednorázovým testem na přítomnost THC. Spíš mám pocit, že je to o tom, jak je člověk ve vztahu spokojený, co je ochoten tolerovat a co ne, jestli je ve vztahu vzájemná důvěra a pochopení. Jak v jedné odpovědi na dotaz týkající se partenrského soužití moje kolegyně Jana Justinová psala - někdo je schopen žít s člověkem závislým na heroinu, někdo není schopen tolerovat kuřáka ve vedlejší místnosti. Tím nechci říct, že by vztah s někým, kdo je závislý na heroinu, byla zdravá záležitost. Chci tím říct, že je to spíš o osobním nastavení a o tom, jak ten vztah vypadá, než o té marihuaně. Napadá mě, co by se stalo, kdybyste se tím přestala zabývat - jestliže Vás vztah jinak uspokojuje. Stejně přítele podezíráte, když jde někam se svými přáteli, že kouří trávu - je v podstatě lhostejno, zda je to pravda nebo není. Zkuste se tím tolik nezabývat. Možná Vám zbyde víc energie si vztah užívat a netrápit se. Mám pocit, že větší problém je to, jak se moc tím trápíte než ta samotná skutečnost, že Váš přítel možná příležitostně kouří marihuanu. Netvrdím, že je kouření marihuany v pořádku, ale jistě to není natolik riziková záležitost jako by bylo užívání jiných drog nebo nemírné pití alkoholu. Zkuste to zvážit. Pokud budete trvat na provedení testu, udělají Vám ho buď v toxikologické laboratoři (cena se pohybuje řádově od několika stovek za test) nebo si můžete pořídit jednorázový orientační test v lékárně - ten prokáže užití THC také poměrně spolehlivě, nikoli jen pár hodin po užití. Pozivitní výsledek (pokud by se přítel bránil, že drogu neužil) je ovšem potřeba ještě potvrdit labotorně. No, držím palce. kdyžtak zas napište.