Potrebuji poradit
Muj pritel uz mesic snupe nejake drogy.Nechce o tom s nikym mluvit.Nechce to priznat ale potrebuje pomoc.Snazi se prestat ale nejde mu to.Co ma udelat aby prestal?Mohu mu nejak pomoci?Velmi Vam dekuji!

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nepíšete moc konkrétních informací o situaci přítele, takže si nejsem jistá, nakolik se mi podaří Vám dát uspokojivou a konkrétní odpověď. V prvé řadě záleží na tom, jakou drogu bere, jak intenzivně, kolik mu je, co znamená, že "zkouší přestat" a zda skutečně chce přestat. Pokud o svém problému nechce s nikým mluvit a jak sama píšete "nechce přiznat, že potřebuje pomoc", nejspíš jeho motivace se situací něco dělat nebude zrovna valná. Po měsíci užívání drog obvykle nemá člověk tak závažné problémy, aby ho něco nutilo s drogami přestat. Nedokážu z Vašich stručných informací bohužel situaci Vašeho přítele posoudit. Pokud by chtěl ale skutečně přestat, je potřeba, aby se přestal stýkat s lidmi, kteří užívají drogy, pokud možno se vyhýbal místům, kde se drogy prodávají a berou, vysadil aspoň na čas pokud možno užívání všech psychotropních látek včetně "měkkých" drog a alkoholu a zkusil si najít nějakou smysluplnou aktivitu, kterou vyplní čas, který původně trávil braním drog. Pokud by se mu to samotnému nedařilo, bude asi potřeba se obrátit na odbornou pomoc. Nemyslím, že by byla nutná hned léčba ze závislosti (navíc se pravděpodobně o rozvinutou závislost zatím nejedná), ale možná bude potřeba nějaká ambulantní odborná podpora - můžete se obrátit například na kontaktní centra pro uživatele drog ve Vašem regionu. Pokud mi napíšete odkud jste, mohla bych Vám nějaké zařízení nebo někoho z kolegů doporučit. Vy můžete v tuto chvíli pomoci příteli tím, že mu dáte najevo, že o něj máte obavy, že je Vám zjevné, že užívá drogy, můžete mu nabídnout například kontakt na tuto internetovou poradnu... pokud se situací nebude chtít nic dělat a nebude se o tom chtít bavit, Vy s tím bohužel nic neuděláte. Není možné ho zachraňovat proti jeho vůli. Navíc se vystavujete riziku, že do drog spadnete taky - dost často se stává, že zachránce nakonec začne také užívat drogy - aby pochopil, jak tomu druhému je... což je samozřejmě krok do záhuby. Dávejte na sebe pozor a kdyžtak znovu napište. Zatím přeji hodně štěstí.