Chute na pervitin
Kitty
Dobrý den, chtela bych se zeptat, jestli je normalni, ze chute na drogu, z jejiz zavislosti jsem se lecila pred peti lety, se ted znovu objevuji. Od jinych drog (THC, extaze a dalsi abstinuji roky tri). Cloveka to po tak dlouhe dobe, co byl v lecbe a na terapii, najednou zaskoci. Posledni dobou se mi zdaji sny, na "provarenych" mistech prodeje v Praze mam nutkani jit si to zase koupit s tim, ze po tak dlouhe dobe by se pro jednou nic nestalo....Racionalne pritom vim, ze to je blbost....Diky za odpoved. K.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás teď složité a znepokojující, ale chutě na drogy se mohou objevit i po tak dlouhé době. Obvykle se tak ale stává, když jste v nějakém zátěžové situaci, která Vás ohrožuje, ze které máte obavy... Chutě se po několika letech neobjeví bez příčiny. Nepíšete bohužel nic o tom, jak se Vám v současnosti daří, jestli se nepotýkáte s nějakými potížemi v zaměstnání, v partnerském vztahu... Daří se Vám to zvládat silou a racionálním přístupem. Rozhodně se Vám daří se s tím poprat, ale nejspíš Vás to stojí hodně úsilí. Možná by nebylo od věci se zamyslet nad tím, z jakého důvodu se chutě na drogy, sny o drogách, objevují právě v tuhle chvíli. To, že má člověk za sebou léčbu a doléčování neznamená, že se mu nemůže něco takového přihodit - chuť na drogy je normální u člověka, který se léčil a abstinuje, zvlášť když se ocitne v nějaké obtížné situaci, i po letech od léčby. Nevyčítejte si, že se Vám zdají sny o drogách a že máte nutkání si dát. Není to vada charakteru, jak říká moje kolegyně, ale symptom, který provází závislost a celý proces léčby. Napadá mě, jestli by nebylo na místě se obrátit na terapeuta nebo zařízení, kam jste po léčbě docházela. Možná by Vám pomohla jedna nebo dvě schůzky, možná zjistíte, že nebude od věci v terapii chvíli pokračovat. Každopádně je to jedna z variant - a přijde mi smysluplnější než se zbytečně vysilovat a trápit a snažit se to za každou cenu zvládnout bez takovéto pomoci. Zvažte to a uvidíte. Mohla bych Vám i někoho z kolegů doporučit, pokud mi napíšete odkud jste. Nebo můžeme pokračovat v rozhovoru po internetu. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.