reverz
Klara
Ahoj, chtela jsem se zeptat, jak nekoho poslat na leceni, aby tam musel zustat? Mama je dloholeta alkoholicka, sla na leceni, ale po tydnu utekla a zase pije a daleko vice. Nebavime se s ni, ale to pro ni asi neni dulezity, o navratu do lecby nechce ani slyset. Chodi v noci po byte a nevi co dela, treba jde nekam ven a rano to nevi, nebo neco rozbije. Ja slovne agresivni, porad se chce hadat. Bojim se ji. Nemyje se, hrozne smrdi a ji samy nezdravi veci, i kdyz ma jatra v pytli. Dny travi sedenim v kresle a kourenim, ma zlutou barvu a obrovsky bricho. Taky je 6 let v invalidnim duchodu, dali ji to na deprese, pritom to vsechno ma z chlastu, prislo se na to az ted. Neda se to zpetne zpochybnit, kdyby ji stat nedaval penize (6000), tak by musela pracovat, to by ji mohlo pomoct. Jak ji muzem s brachou poslat na leceni, aby se nemohla vratit? Myslim, ze kdyby prekonala tan zacatek, tak uz by tam i chtela zustat. Dekuji. Klara

Odpověděl: Jakub Minařík
V tomto případě by to asi znamenalo hospitalisovat matku proti její vůli. O takové hospitalisaci může rozhodnout jen lékař, resp. soud na jeho doporučení a to jen v tom případě, že pacient se zjednodušeně řečeno jeví nesvéprávný a soud rozhodne za něj, v jeho zájmu.
Stav ve kterém se nachází matka by možná takovou specifakaci splňoval, ale o hospitalisaci musí rozhodnout lékař, v tomto případě asi psychiatr, který ji léčí, nebo do jehož obvodu spadá. Někdo takový bude jistě existovat, protože má důchod z psychiatrické indikace. Pokuste se výše zmíněného psychiatra navštívit a dohodnout se s ním. Možná to půjde.
Jinak stav, který popisujete je prognosticky asi spíše vážný. Ta barva a to břicho by mohli naznačovat selhávání jater, tak s tím raděj neotálejte. Nejde sice o hodiny, ale o týdny či měsíce jistě.
Nevím odkud jste, ale mohli byste se také obrátit přímo na nějakou psychiatrickou léčebnu, kterou máte v oklí a kde léčí závislosti. Pokud jste z Prahy, doporučil bych vám obrátit se přímo na prim. MUDr. Dvořáka, který vede primariát pro léčbu závislostí-žen v PL Bohnice. :-)