co delat
zivot bez
byla jsem na heroinu 10 let a 4x na leceni a az to posledni bylo uspesne. neberu 8 mesicu a uplne jsem zmenila svuj zivot- od zakladu. nekdy, kdyz se s pritelem pohadame, tak me prepadne chut si zase dat a nevim poradne, jak s tim zachazet. nedam si, protoze uz to svinstvo nikdy nechci videt. kdyz mam chut, vzpomenu si na krize a zase me to prejde, ale mam strach, ze to nebude fungovat porad.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Je skvělé, že se Vám daří abstinovat a krize, které občas přichází, zvládat. Chápu, že se obáváte, aby se Vám to dařilo dál a aby nepřišlo něco, co byste nebyla schopná zvládnout a skončilo by to relapsem. Nepíšete, kde jste se léčila a ani jestli jste po léčbě docházela někam do doléčování. Z toho, co píšete, usuzuju, že v tuhle chvíli asi nejste s nějakým doléčovacím centrem v kontaktu. Víte, když člověk začne abstinovat, tak se často objeví věci, které byly dlouho překryté drogami a které mohou dělat potíže. Situace, vztahové záležitosti, věci z minulosti ještě před drogovou kariérou. V kombinaci s tím, jak člověk musí změnit životní styl, naučit zvládat chutě na drogy a rizikové situace řešit jinak než relapsem, je to dost velká zátěž. Když se ale podaří ty problémové okruhy identifikovat, ať už to jsou věci, které přímo souvisí s předchozím užíváním drog nebo ne, tak se ty krize lépe zvládají a člověk se cítí jistější. Proto je docela dobré mít i po léčbě nějakou odbornou podporu. Píšete, že chutě na drogy často přichází v souvislosti s hádkou s přítelem - to je možná místo, ze kterého by se dalo vycházet a zjistit, jak to s Vámi v tom vztahu funguje, kdy vznikají hádky a z jakého důvodu, jestli neexistuje způsob, jak hádkám zabránit, zda jste ve vztahu spokojená, .... Jak sama určitě víte, ukončením léčby to nekončí a je to běh na dlouhou trať. Napadá mě, že existují právě doléčovací centra, zaměřená na lidi, kteří jsou po léčbě a potýkají se s podobnými problémy jako vy. Třeba by nebylo od věci do nějakého podobného zařízení zajít. Myslím, že je to dobrá varianta a neznamená to, že svou abstinenci nezvládáte, ale právě naopak - když cítíte, že je Vám není úplně fajn, začnete s tím něco dělat a snažíte se to zvládnout. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla doporučit nějaké vhodné zařízení nebo někoho z kolegů. Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na Doléčovací centrum SANANIM, Ovčí Hájek 2549, Praha 5 - Nové Butovice, tel: 251 614 070. Pokud tam budete chtít zajít, řekněte, že jste dostala kontakt ode mně - dřív jsem tam pracovala :) Případně bych Vám mohla doporučit i jiné zařízení nebo kolegu, kam by bylo možné docházet individuálně. Zatím držím palce a přeju hodně štěstí.