Závislá dcera
Dobrák
25 letá dcera kamarádky je závislá na heroinu. Rozhodla se ambulantně léčit. Postoupila léčbu Subutexem a pro tlumení nesnesitelných bolestí při abstinenci jí byl předepsán Rohypnol. Během léčby však abstinenci porušovala, několikrát opět drogu užila. Je nezaměstnaná a nemá prostředky ani na ostatní životní náklady, (nájem atd) které jí hradí kamarádka. V současném stavu už nevíme, co s ní. Veškeré finanční prostředky nám docházejí, ona má stavy, kdy leží, neodpovídá a je jí hrozně špatně. Nejí, jen kouří. Lékařskou pomoc i ústavní léčbu odmítá, neboť si myslí, že tam jí nechají dojít na dno a nepomohou. Dnes odmítla jít i k lékaři, kam ambulantně dochází. Prosíme o radu, kam bychom jí mohli dát na léčení, kde by se jí věnovali a měla by naději na vyléčení. Vůli vrátit se do normálního života má, ale asi je to těžké. O její závislosti jsme dříve nevěděli. Děkujeme za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Závislost dcery vaší kamarádky rozhodně není stabilní. Ale to, co popisujete, může být způsobeno i jinými vlivy třeba těžší depresivní poruchou. Ale ono to tak trochu vypadá, že se s kamarádkou spíše pokouší manipulovat. A mám dojem, že spíše se jí nechce nic dělat, než že se bojí, že jí v léčebně budou mučit pádem na dno a nepomohou jí a pak jí vyhodí. Ono jí vlastně nic moc neschází, drogy má, účty za ní někdo platí, takže může jen ležet a kouřit. Ale třeba jí křivdím. Osobně bych proto doporučil spojit se s lékařem dcery a zeptat se jej, co si o dané situaci myslí a jestli není z jeho pohledu nezbytné nějak urgentně zasáhnout. Pokud tomu tak nebude, tak bych doporučoval se zajít poradit do nějakého zařízení, kde pracují s rodiči uživatelů. Pomohou vám se v situaci vyznat a najít nějaké řešení. Protože vzhledem k tomu, co píšete, tak myslím, že by to po internetu bylo obtížné. Pokud jste z Prahy, Tak doporučuju DS SANANIM, Janovského 26, Praha 7, telefon 220 803 130. Pokud jste odjinud, napište, zkusím vám nějaký kontakt vyhledat. P.s. Přeju pevné nervy. :-)