Pervitin
inkognito
Zjistila jsem, že dcera šňupe 1,5 roku pervitin.Je jí 17 let,v protidrogové poradně mi řekli, že pokud nebude sama souhlasit s léčbou nemohu ji v podstatě nijak k léčbě donutit, což považuji za nesmysl.Je jí 17, musí být přece nějaký způsob, jak jí zbavit závislosti. Děkuji za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v nelehké situaci. Dcera bere pervitin, vy máte snahu jí z toho nějak pomoci, dcera zjevně s drogami přestat nechce a vy jí nemůžete donutit k tomu, aby šla do léčby. Bohužel je to tak, že nedobrovolná léčba nemá mnoho význam - dcera není plnoletá, takže by bylo možné v zásadě jí umístit do léčby i proti její vůli. Ale tím dojde v podstatě jen k tomu, že pokud vůbec dcera bude schopná v léčbě vydržet, což je otázka, tak začne s největší pravděpodobností drogy užívat po návratu z léčby. Aspoň taková je naše zkušenost s nedobrovolnou léčbou. Není totiž možné dceru zbavit závislosti bez jejího přičinění. Neexistuje žádný rychlý a snadný postup, jak by se to dalo udělat. Dcera musí především sama chtít a pochopit, proč by do léčby měla jít. To člověku většinou dojde v okamžiku, kdy začne mít s užíváním drogy závažnější problémy. V tuto chvíli můžete udělat to, že si stanovíte jasné hranice, jak by měla dcera fungovat doma a ve škole, pokud bydlí s vámi a studuje (což vzhledem k jejím věku předpokládám). Pokud se jí nebude dařit dodržovat stanovené dohody (které ale musí být realistické), tak stanovit nějaké přiměřené sankce. Ne/zvládání běžných povinností se také snáze a efektivněji kontroluje než braní pervitinu. V současnosti zjevně není účelné tlačit výhradně na to, aby drogy přestala brát, ale dát nějaké mantinely společnému soužití. Nemáte ani moc možností, jak tomu zabránit - ani pokud byste jí hlídali na každém kroku (což stejně situaci obvykle paradoxně ještě zhorší). V tuhle chvíli by myslím bylo nejlepší zůstat v kontaktu s tím protidrogovým centrem, kde jste již byla, přestože chápu, že informace, které Vám tam podali (i ty, které Vám teď píšu já) nejsou zrovna příjemné, když chce člověk situaci nějak rychle vyřešit. Napadá mě, že by nebylo špatné zkusit stanovit ta pravidla pro domácí soužití spolu s dcerou před někým z doborníků, aby byla stanovená jasně a realisticky a dcera cítila, že to má nějaký smysl. Existují i zařízení, která pracují nejen se závislým klientem, ale s celou rodinou a kde je možné domluvit setkání a mít takovou zakázku. Pokud byste měl zájem, mohu Vám zkusit najít takové kontakty, když mi napíšete, odkud jste. Zatím přeji hodně štěstí. Nic není ještě ztracené, jistě se situace časem zlepší.