závislost?
piková dáma
Dobrý den, chtěla sem se zeptat, jak poznám že sem na piku závislá. Často na něj myslím, když mám tak sem nejšťastnější na světě. Moje kamarádka mi řekla, že v tom lítám, ale já si myslím, že ne. Když něco moc chci, těšim se na to... někdy sem z toho dost nervózní. To je závislost? Ještě sem se chtěla zeptat na jednu věc: piko sem brala před rokem (pak sem toho na 10 měsíců nechala) a teď mám občas závratě, omdlívám a někdy mi je hrozný horko-jindy zima... může jít o recidivu (?) ?

Odpověděl: Martin Šefránek
Zda jste na pervitinu závislá lze takto po internetu těžko zjistit, každopádně vámi popsané psychické stavy - časté myšlenky na drogu, těšíte se na drogu, když máte dávku jste "nejšťastnější na světě" - charakterizují tzv. psychickou závislost, která je pro pervitin typická. Syndrom závislosti je medicínský pojem, který Mezinárodní klasifikace nemocí charakterizuje ve stručnosti takto: k diagnóze závislosti se obvykle vyžaduje, aby během posledních 12-ti měsíců došlo ke třem nebo více z následujících jevů: - silná touha nebo pocit puzení užívat látku; - potíže v sebeovládání ve vztahu k látce, a to pokud jde o začátek, ukončení nebo množství látky; - tělesný odvykací stav; - roste tolerance, zvyšování dávek, aby se dosáhlo účinku, původně vyvolanými nižšími dávkami; - postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch návykové látky; - pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevné škodlivosti následků. Nepíšete jak často, jakým způsobem a jaké dávky pervitinu užíváte, ale můžete zkusit užívání na nějaký čas (např. dva měsíce) úplně vysadit a místo situací, kdy pervitin obvykle užíváte si zkuste najít jinou činnost, která je pro vás obvykle příjemná či zábavná (koncert, výstava, knížky?cokoliv). Uvidíte, jak se vám toto období podaří zvládnout, jaké budete mít chutě na pervitin a zda se vám tyto chutě podaří zvládnout jinak než užitím drogy. Co se týká druhé části vašeho dotazu, nevím, zda si rozumíme v pojmech: recidiva je opětovné užívání drogy po abstinenci (na rozdíl od relapsu, který znamená jednorázové užití drogy po abstinenci). Obtíže, které popisujete mohou souviset s užíváním pervitinu, ale takto se to nedá 100% určit. Každopádně bych vám doporučil obrátit se na vašeho lékaře, budou-li vaše zdravotní problémy přetrvávat i po vysazení pervitinu. Přeji hodně štěstí.