drogy a cukrovka
Tereza
Píšu, protože mám strach o svého kamaráda. Má cukrovku - 2x denně si píchá inzulín. Víkendově bere EXT (občas i v týdnu, když je příležitost), do toho sem tam pije, no a hlavne DENNĚ hulí. Navíc se mi svěřil, že teď o víkendu poprvé zkusil pervitin - prý si dal jen malou "lajnu". No nevím, začínám mít o něj strach. Nedokážu si představit, co všechno tohle může v jeho těle způsobit společně s tou cukrovkou? Co mu hrozí a co máme čekat, případně jak pomoci?! Já jen doufám, že už se k perníku nedostane, a že to bylo poprvé a naposled. Ale toť otázka... Navíc je totálně smířený s tím, že stejně kvůli té cukrovce umře dřív než my všichni ostatní... Přijde mi, že poslední dobou bere EXT dost často. Vždyť se mu snad ani nemůže stíhat tvořit serotonin?! Netuším, jak mu pomoci, protože on si myslí, že vede celkem v pohodě život a všechno má pod kontrolou...

Odpověděl: Jakub Minařík
Máte pravdu, že užívání drog a cukrovka I. typu není zrovna dobrá kombinace. To jak z dlouhodbého, tak z krátkodobého pohledu: - při intoxikaci hladina může hodně kolísat a existuje riziko, že dojde k hypoglykémii, kterou nezvládne. To by pak mohlo být fatální. - z dlouhodobého hlediska je vyšší pravděpodobnost komplikací cukrovky Myslím, že nejde ani tak o to, že dříve zemře, ale spíše jde o to, že dříve se objeví komplikace diabetu a třeba přijde o nohu, ... Bylo by asi moudré, kdyby experimentování s drogami zanechal, zvláště ext a pervitin se jeví jako nevhodné, ale motivace k abstinenci chybí. Oni lidé s podobným postižením v mladém věku se snaží dohnat "osud" a dokázat sobě i světu že jsou stejně dobří jako ostatní, zdraví. Možná jediné co by mohlo zafungovat je mu opakovaně připomínat, že se nemusí vyrovnat ostatním a nemusí dokazovat, že je stejně dobrý jako ti zdraví. Možná by stálo za úvahu, kdyby navštívil nějakého psychiatra, psychoterapeuta a zkusil si o drogách promluvit. Jinak opravdu nevím, celé je to složitější právě o ten rozměr nemoci, která ho postihla sama, bez jeho přičinění, ...