Postoj matky
France
Jak se má zachovat matka k dceři po měsíčním užívání pervitinu?Jakou máte zkušenost s prudkou změnou dříve tolerantního chování na nesmlouvavý postoj, striktní omezení svobody a zákazy ? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Jde o to, kolik dceři je a jestli bere jen měsíc (o tom pochybuju, rodiče na to přijdou obyčejně ne dříve, než po roce). A taky jaký vztah s dcerou máte a taky jestli bude celá rodina táhnout s vámi za jeden provaz. Hlavně ten společný postup všech je důležitý. Jinak to nadělá takovou paseku, že líp je snad neudělat nic. Striktní zákazy mají obecně spíše efekt u mladší slečny (14-16) by takový hodně striktní režim mohl míte efekt. U starší spíše ne. Ohledně míry tvrdosti zákazů - lépe méně, aby to fungovalo, než více, pokud to selhává. A ještě jedna věc - sebevíce kontroly nedokáže v užívání drog jedinci zcela zabránit. Cesta se najde vždycky. Nějaká omezení jsou rozhodně třeba. Osobně bych je doporučoval doplnit pracovním vytížením, tzn. chtít po dceři, aby doma fungovala, pomáhala, pracovala - možná - pokud ještě studuje - po ní chtít, aby šla o prázdninách na brigádu. Netolerovat, pokud dcera přestane fungovat a nebo se jí nebude chtít. Souvisí to s tím, že pokud člověk má takhle fungovat, tak se to s braním drog - v dlouhodobém horizontu, vylučuje. Je nezbytné po dceři chtít, aby byla zodpovědná za to, co dělá a také sama za sebe. Pokud bude dcera doma a v ostatních věcech bezchybně fungovat, tak je možné striktnost zákazů zmírnit, pokud nebude fungovat, přitvrdit. Důležité také je, aby to fungovalo dlouhodobě. V řešení drogového problému je dlouhodobost a kontinuita významější, než cokoliv jiného. Držím palce a klidně napište, pokud budete potřebovat poraditm postěžovat si, ... :-) P.s. Buďte trpělivá, vytrvalá, důsledná, jednoznačná, ale také oceňující, chápající a podporující.