co s tím?
robil
Dobrý den, před časem jsem s paní Justinovou krátce diskutoval na téma závislosti na pervitinu. Jsem rád za její odpovědi, musím se Vás však zaptat na další konkrétní informace. Jde totiž o mladou ženu (27), do které byste drogy absolutně neřekli. Bere již 4 roky pervitin, 3x denně, nitrožilně a začínám mít strach. Potřebuji jí pomoct. Já nikdy v životě nic podobného nezkusil a tak nevím kudy kam, kde to začít rozplétat. Jelikož je mezi námi silný citový vztah, stalo se, že mi po víc jak roce přiznala pravý stav věci. Z řady rozhovorů vyplynulo, že se tím snaží čelit psychickým těžkostem, které vyplývají z neutěšeného stavu v rodině (maminka odešla před 5 lety od otce a ona se s tím dodnes nevyrovnala. Cítí za otce velikou zodpovědnost a v této souvislosti se vlastně dosud ani nevydala na samostatnou cestu životem). Jde o nadprůměrně inteligentní ženu, uměleckého založení, citlivou a obětavou. Z osobního pohledu si myslím, že se droga již pomaličku začala podepisovat - pleť, veliké výkyvy v náladách, pohublost, nechutenství, ztráta smyslu života a nechuť začít věc neodkladně řešit. Tvrdí, že toho bere málo a že má vše pod kontrolou. Lze očekávat u takto závislého člověka nějaký zásadní průlom v myšlení? Má panickou hrůzu z vyšetření u lékaře, u něhož už min 5 let nebyla. Nevím kudy kam, její otec se toto dozvědět nesmí, vím to pouze já a strašně se trápím. Tolik bych jí chtěl pomoct. Má nějakou šanci? Prosím, kde začít? Co udělat?

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že základní problém je v tom, že vaše známá, či přítelkyně nevnímá užívání pervitinu jako problém. Pokud se tohle nezmění, tak šance na změnu je minimální nebo žádná. Takže, zásadní průlom k lepšímu je možné očekávat jen v tom případě, že nastanou nějaké obtíže a vaše přítelkyně začne užívání pervitinu vnímat jako vážný problém. Jinak pervitin pravděpodobně užívá v celkem uměřených dávkách, jinak by už dávno skončila s toxickou psychozou. Protože ta je, při téhle frekvenci a délce užívání, nevyhnutelná. Jediná šance na změnu, která mě napadá je, že by přítelkyně s námi vstoupila do kontaktu přímo a v kontaktu s námi vydržela. Mohli bychom se pak třeba propracovat k nějakému řešení. Jinou možností je čekat a až dojde ke komplikacím, přítelkyni odvézt k lékaři, nebo do nejaké poradny, která se problematikou drog zabývá.