alkohol
duha
Můj manžel je alkoholik a chtěla bych se zeptat, zda je možné ho dát do nějaké alkoholické léčebny, i když on sám se léčit nechce a jeho míra alkoholu je stále horší a stím i jeho chování a agrese?

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud manžel nechce, lze jej dostat do léčebny jen nedobrovolně. O tom musí rozhodnout soud. Asi jediná možnost je, pokud je manžel agresivní, zavolat policii a žádat, aby proti němu zasáhli. Ale pokud nebude v nějakém duševně chorobném stavu, tak je pravděpodobné, že manžela propustí ve chvíli kdy vystřízliví. Držet nedobrovolně je člověka možné jen když je pod vlivem duševního onemocnění bezprostředně nebezpečný sobě a svému okolí. A ta bezprostřednost odezní s odezněním intoxikace. Kdyby to bylo dlouhodobě, tak pak leda tak, že by soud nařídil ochranou léčbu, to je ale pravděpodobné jen tehdy, kdyby manžel v souvislosti se závislostí na alkoholu spáchal nějaký trestný čin. Pak může soud nařídit ochranou léčbu. Ale ani tam není pravděpodobné, že pokud by se neukázalo, že je nějak duševně chorý, že by ho tam drželi násilím. Opět, pokud by se nechtěl léčit, tak ho z psychiatrie propustí a soud mu napaří maření úředního rozhodnutí a půjde si nejspíš sednout. Je možnost pokusit se situaci řešit s praktickým lékařem, který by na manžela nějak zapůsobil a do léčby by jej s vaší pomocí dostrkal. Jinak nevím. Leda snad ještě někdy funguje - možná, že kdybyste se rozhodnla od něj odejít, tak by možná riziko, že vás ztratí přispělo k tomu, že se o léčbu pokusí. No asi jsem vás úplně neuspokojil. Klidně ještě napište. Něco třeba společně vymyslíme.