kouření a meningitida
Starý Ken
Přeji dobrý den, protože jsem nedostal řádnou odpověď na stránkách www.meningitida.cz, obracím se na vás s dotazem, zda se fetování všehodruhu podílí na oslabení imunity, díky němuž pak může nositel meningokoka onemocnět. Mám totiž ten dojem, že "oběť" meningitidy měla vždy nějaký styk s drogmi a hlavně cigaretovým kouřem. U dětí kuřáků je pravděpodobnost onemocnění meningitidou 4 x vyšší. Pokud člověk dobře poslouchá zprávy, téměř vždy byly nemocní zeslabení a často tam byla diskotéka nebo jiné prostředí, kde se kouřilo. Trochu mne zmátl poslední případ české dívky z Teplic, která zemřela v Chorvatsku na dovolené. Když jsem však viděl ve zprávách prostředí, z něhož dívka vzešla, opět mě to utvrdilo v tom , že tu nějaká souvislost s kouřením je /matka kouřila, černé kruhy okolo očí, šedivá kůže - no hrůza na pohled/. Bohužel jsem se zatím nedopátral, zda existuje nějaký výzkum, který by říkal nejenom kvantitativně kolik je onemocnělých, ale také by se zabýval rizikovými faktory. Oslabení imunity obecně, to ano, ale jak v tom figuruje kouření to z toho nelze poznat. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Nejsem si jist, zda vás uspokojí má odpověď. O žádném výzkumu o vlivu kouření na vznik meningitidy nevím. Výzkumy na rizikové faktory obecně jistě existovat budou a jestli vás to opravdu zajímá - tak když prohledáte portály týkající se medicíny, tak jistě takové výzkumy najdete (musíte tedy hledat v angličtině). Jistě máte pravdu, že oslabení imunity v souvislosti s užíváním drog nebo kouření má na vznik meningitidy vliv. Ale příčinná souvislost se bude hledat blbě, protože styk s drogami mají prakticky všichni. Legální či nelegální drogy užívá valná většina národa. Většina dětí je s nimi nějak ve styku. S tabákovým kouřem se jistě potkají skorem všichni. Ohledně té diskotéky, tam myslím více než kouření se uplatňuje vliv - možnost setkání se s možným zdrojem infekce - ale je to otázka spíše na nějakého epidemiologa. Ti takovéhle věci mívají zmapované. Doporučoval bych vám se s touhle otázkou obrátit tam. Protože tam budou znát uspokojivou odpověď, ev. budou vědět, kde ji najít.