Bulharsko
Dobrý den, plánuji cestu do Bulharska (přes Slovensko, Maďarsko a Rumunsko). Chtěl jsem se Vás zeptat, jestli hrozí nějaké větší nebezpečí postihu při nálezu celníků marihuany v množství např. 1 gram. Za odpověď děkuji, H.

Odpověděl: Bára Orlíková
Shodou náhod jsem odpovídala i Váš dotaz, který jste zaslal přímo na e-mail Právní poradny A. N. O. - spolupracujeme i s touto webovou poradnou. Takže Vám v podstatě kopíruji to, co již máte v mailu. pokud budete převážet nelegálně jakoukoli látku uvedenou v příloze zákona 167/1998 Sb. (o omamných a psychotropních látkách), mezi něž patří i konopné drogy, tak se vystavujete riziku poměrně závažných problémů. Tato věc je bohužel posuzována jinak než jako samotné držení drogy. Pokud by drogu u vás našli v ČR nikoli při přechodu přes hranice, tak by se jednalo pouze o přestupek, kde by vám hrozila peněžitá pokuta. Ovšem v případě, že drogu převážíte přes hranice, je to posuzováno jako trestný čin podle § 187 trestního zákona, kdy by Vám v případě převozu 1 g marihuany mohl hrozit i nepodmíněný trest odnětí svobody, a to v rozmezí od jednoho roku do pěti let. Pokud by vás chytli již na české straně, tak je to v zásadě lepší varianta, protože v Čechách jsou drogové trestné činy posuzovány mírněji než například na Slovensku, případný soud by probíhal v ČR a může vás v kauze zastupovat český advokát. Pokud vás chytnou například na slovenské straně, je trestní sazba za tento čin vyšší, soud by probíhal na Slovensku a musel byste mít slovenského obhájce, protože český advokát nemůže zastupovat klienta v řízení, která jsou vedena v zahraničí. Jak jsou posuzovány drogové trestné činy v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku bohužel nevíme, nicméně máme za to, že právní úprava bude podobná jako v ČR (tedy trestní sazby nebudou výrazně vyšší než v ČR a SR jako je tomu například v některých asijských zemích). Ovšem v zákonech uváděné trestní sazby, jak v ČR, tak na Slovensku, ještě nutně nemusí znamenat nepodmíněný trest odnětí svobody (tj. vězení), ale i podmíněný trest s odkladem na zkušební dobu (podmínka), což by byla asi nejpravděpodobnější varianta trestu v tomto případě. Ovšem potíž je v tom, že i podmíněný trest se zapisuje do trestního rejstříku - ale pokud by Vás odsoudili v zahraničí, tak byste měl zapsanou podmínku nikoli v českém rejstříku trestů, ale v zahraničním v příslušné zemi. A pokud byste se vyhnul nepodmíněnému trestu, tak by Vás pravděpodobně ale čekalo vyhoštění z příslušné země. Takže závěrem – myslím, že je skutečně výhodnější si konopné povyražení na dovolené odpustit – protože potíže vám mohou vzniknout poměrně závažné a není úplně dobré si s tím zahrávat. Zkuste si představit, že by vás zadrželi s marihuanou v Rumunsku, kde mám za to, že práce policie ne vždy probíhá zcela dle regulí – a myslím, že jsou i lepší zážitky než kupříkladu strávit dovolenou v rumunské vazební věznici. Ale je to samozřejmě na vás.