224508
pampaliny
Dobrý den, už jsem vás včera žádala o radu monotestu na pervitin. Dnes pokračuji a upřesňuji situaci. Je mi 28 let, jsem vdaná a už nežiji ve společné domácnosti se svými rodiči a sourozenci. Mému bratrovi je 18 let. Už asi tak tři roky příležitostně kouří marihuanu (dokonce si ji pěstoval nejdříve doma a pak venku na "políčku") a prodával ji. Asi tak od loňského roku začala moje mladší sestra (16 let) upozorňovat na to, že brat šňupe pervitin a občas zkusí ještě i něco jiného. Před měsícem matka zjistila, že jí zmizelo 12 tisíc korun a také nějaké zlato (především šlo o rodinné šperky). K tomu všemu bratr poslední dobou bojkotuje veškeré normy - ve škole byl na vysvědčení neklasifikován za třech předmětů (nechodil tam) a hrozí mu vyhazov. Nechodí ani domů. Naši se s ním pokaždé dohodnou, kdy příjde večer domů a kde bude a on si stejně udělá co chce. Nepřijde třeba domů ani tři dny. Pak se nají, vyspí, máma ho donutí aby se převlékl a zase na několik dní odejde. Žádné výhružky, zákazy ani fyzická síla nepomáhají. Tvrdí, že je mu 18 let a že si může dělat co chce. A to si také dělá. Chodí na něj neustále nějaké pokuty (autobus, policie, atd.) a naši je platí. Matce jsem na webu našla kontakty na K centra a drogové poradny. Vźdy v pláči slíbí, že si tam zajde, ale nakonec z toho vždy sejde. Proto jsem chtěla koupit alespoň test, abychom věděli, zda brat doopravdy něco bere. Matka si totiž nechce nechat vysvětlit, že může brát drogy, i když nemá rozpíchané žíly. Prosím vás tedy tímto o radu co udělat a popřípadě kdy a jaký test provést. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a omlouvám se za pozdní odpověd. Podle toho, co popisujete, je poměrně zřejmé, že bratr užívá drogy. Samozřejmě, jak správně píšete, to, že užívá drogy neznamená nutně, že bude mít rozpíchané ruce. Víte, mám pocit, že bratr s Vašimi rodiči hodně manipuluje. Myslím, že na to, aby byl důvod se zajít někam poradit, je situace dost závažná i bez toho, abyste mamince předkládala důkazy o jeho užívání drog. To, že bratr nerespektuje normy společného soužití, hrozí mu vyhazov ze školy, doma se ztrácí vysoké částky peněz a má nejrůznější dluhy, je myslím dost na to, aby maminka pochopila, že je potřeba se situací něco dělat - v tuto chvíli je lhostejno, zda bratr drogy bere nebo ne - i kdyby drogy nebral, není takové chování přece v pořádku. Možná tím spíš není v pořádku. Zákazy a příkazy nepomáhájí - možná proto, že nejsou provázeny žádnou sankcí, pokud je bratr nedodrží. Takže na bratra není kladena žádná odpovědnost. Kdyby dostal jasnou informaci, že své dluhy si bude platit sám, že pokud nebude docházet do školy, tak si musí najít práci a přispívat na domácnost, jinak ať si najde jiné bydlení a že rodiče nemají v případě, kdy není student a je plnoletý žádnou vyživovací povinnost, možná by to na něj zabralo. Je ovšem zapotřebí konstruktivní dohody s tím, že sankce za porušení dohody budou rodiče schopni splnit, nikoli výhrůžek, které pak rodiče nebudou schopni dodržet. Pokud totiž maminka syna nakrmí, převlékne a nechá vyspat v posteli doma, přestože nedodržel žádné domluvy a nebyl několik dní doma, tak bratr nemá důvod nic měnit - komu by to nevyhovovalo. Nemám pocit, že by se Vám za takovéhle situace mohlo podařit bratra k provedení testu přimět - a bez jeho spolupráce s tím mnoho nesvedete, protože k provedení testu je potřeba vzorek moči. Odběr moči musí navíc proběhnout tak, aby bylo zřejmé, že je moč jeho - tedy je nutno stát za ním na záchodě. Což se mi za této situace jeví jako nereálné. A navíc se ptám znovu - co tedy uděláte, když bude test pozitivní? Bude to opravdu pro maminku dostatečný důvod, proč někam zajít? A co když si bratr vzal drogu naposledy před několika dny a test to neprokáže, bude negativní? Takže mě napadá jediné - zkuste dát mamince kontakt na naší poradnu, třeba přímo na mě, aby neměla pocit, že mluví s někým, kdo o situaci nic neví. Myslím, že by byla odborná pomoc potřeba - internet je jen první krok a mohlo by jí to třeba pomoci se rozhodnout k osobní návštěvě. Protože pokud to takhle bude pokračovat, bude nešťastná, vyčerpaná a zoufalá především ona a bratrovi to k ničemu nepomůže. Přeji hodně štěstí a kdyžtak zas napište. Držím palce.